Tuesday, May 15, 2012




Aku tahu diri ini penuh maksiat kepada Mu ya Allah,
Tapi aku tidak pernah bertaubat menginsafi salah dan maksiatku...

Aku tahu diriku setiap masa dan saat hanya menambah dosa kepadaMu ya Allah,
Tapi aku tidak pernah memohon ampun akan segala dosaku ..

Sebenarnya diri aku ini sungguh malang,
tidak tahu siapa yang akan menyelamatkan aku nanti
di hari yang penuh pembalasan,
Namun aku masih mampu untuk gelak ketawa dan gembira
mendengar lawak-lawak yang didendangkan oleh sahabatku
dan yang diudarakan di corong-corong televisyen dan radio...

Diri ini hanya mengejar impian dan fulus semata-mata,
seolah-olah sebab itulah aku diciptakan di dunia ini,
sedangkan kuburku menyeru kepadaku setiap hari
dan mengingatkan bahawa suatu hari nanti aku akan menghuni isinya,

Pakaian dan kemewahan yang menyaluti aku,
akan diganti dengan kain kafan putih yang menjadi pakaian terakhirku,
sebelum jasad sementaraku dimamah ulat dan cacing,
sedangkan aku terlupa
malaikat munkar dan nakir
tidak pernah lupa untuk mengunjungiku sejenak aku sampai di sana...

Aku gembira di dunia ini,
seolah-olah aku tidak akan mati suatu hari nanti
seolah-olah aku akan hidup selamanya

dan sakratul maut itu pasti akan mengunjungiku suatu hari nanti!
dan aku sendiri terlupa!!
siapa sahabatku yang dapat menolongku,
siapa saudaraku yang dapat menolongku?

terlupa aku akan disoal apa yang aku lakukan di dunia ini,
setiap saat dan minit sedikit pun tidak akan terlepas
dari dirakam robbi izzati...

dan suruhan dan arahannya aku ingkari,
tanpa sesuatu persiapan pun untuk aku mentaatinya...
sering aku pekakkan telingaku daripada ayat-ayatMu,
sedangkan telingaku lebih enak bila dihidangkan dengan lagu-lagu
rock,r&b,keroncong sebagai pengubat jiwa(kononnya)..

dan sungguh celakalah aku,
pada hari manusia dikumpulkan,
sedangkan ianya sudah diberitahu oleh tuhanku,
1400 tahun yang lalu?

hanya taubat lah pintu keselamatan untukku,
jika aku sedar dan mengetahui..
bahawa biar sebesar mana banyak dosaku,
namun tidak dapat mengatasi besarnya keampunanMu...

Semoga penghijrahan ini
menambahkan kasih belasmu kepada kami,
semoga dengan taubat ini...
timbanganku memberat,
dan dihisab dengan ringan
kerana engkau ya Allah,
Maha pemberi Rahmat...




No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails