Friday, May 14, 2010

Dunia Menangis Lagi

Semalam petang hujan turun begitu lebat sekali sebelum waktu Asar. Sewaktu azan Asar dikumandangkan, petir dan guruh masih lagi berbunyi dan sambar menyambar. Hujan turun begitu lebat sekali sehingga membuatkan saya lenjun sewaktu menuju ke masjid yang berada hanya seratus meter di depan rumah saya.

Masya Allah. Selepas Asar hujan lagi masih menangis. Merintih seolah-olah tidak mahu berhenti. Jalan raya di depan masjid sudah kelihatan dipenuhi air. Banjir kilat terjadi kebiasaannya jika hujan yang turun lebat dan lama.

Tapi apa yang terjadi semalam begitu luar biasa. Seolah-olah sesuatu telah terjadi. Namun diri yang pendosa ini tidak menangkap erti alamat yang ingin diungkapkan oleh alam semesta ini. Sehinggalah pada pukul sekitar enam lebih, sahabat yang dihormati dan dicintai - Ustaz Lah AlFanshuri menelefon dan memberitahu.
" Habib Ali Batu Pahat telah kembali ke rahmatullah petang tadi(khamis semalam bersamaan petang jumaat) pada pukul 5.10. Allahu Allah. Baru sahaja genap 40 hari pemergian seorang wali Allah Habib Abdul Qadir Assegaf kembali ke rahmatullah, seorang lagi wali Allah di tanah Melayu ini dipanggil Allah.

Patutlah alam begitu dukacita. Begitu sedih menyambut pemergian alhabib. Alhabib yang begitu zuhud di rumah kecilnya di belakang Batu Pahat mall tidak keluar rumah selama 40 tahun untuk mengabdikan diri kepada Tuhan yang dikasihi.

Ya Allah. Adakah ini tandanya rahmat mu semakin kecil untuk kami? Satu demi satu musibah kedukaan terlempar ke atas kami. Seorang demi seorang kekasih kekasih dan walimu dipanggil Allah. Al-Fatihah untuk Habib Ali Jaafar Al Aydrus, seorang wali Allah yang dikenali seantero ulama' di dunia Islam. Semoga rohnya ditempatkan di kalangan orang yang beriman. Amin ya robb.

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails