Thursday, September 4, 2008

Al Fatihah Untuk Pak Samad Ismail

Nampaknya seorang demi seorang sasterawan negara meninggalkan dunia ini buat selama-lamanya. Bermula dari Pak Sako, Usman Awang, Othman Puteh dan kini Pak A. Samad Ismail. Mungkin ramai dari kita yang sedar, mungkin yang tak sedar. Yang tak sedar mari kita kejutkan. Yang sedar mari kita sama-sama insaf.

Mati itu pasti! Tidak ada seorang pun makhluk yang bernyawa di alam ini akan terlepas darinya! Cuma bergantung kepada kita samada kita sedar atau tidak sedar hakikat kematian. Ada yang sedar buat-buat tak sedar. Ada yang tak sedar, terus hanyut. Ada yang sedar, turut hanyut. Siapa pun kita yang pastinya kita pasti akan mengucapkan selamat tinggal kepada dunia yang kita diami ini. Bezanya adakah kita memberi sedikit sumbangan kepada dunia dan alam ini. Jika besar maka besarlah jasanya. Maka benarlah peribahasa orang tua-tua, harimau mati meninggalkan belang, gajah mati meninggalkan gading, manusia mati meninggalkan nama. Terserah kepada kita generasi yang tinggal untuk menghargai atau tidak jasa-jasa mereka.

Pak Samad Ismail merupakan seorang sasterawan negara. Sumbangannya dalam bidang penulisan dan pemikiran negara usah dihitung. Ironinya Pak Samad dan Utusan Melayu tidak dapat dipisahkan. Namun seperti lazimnya mana-mana tokoh besar di negara kita mereka hanya dihargai selepas sudah tiada di dunia ini. Kita terserahlah kepada kerajaan bagaimana caranya untuk menghargai segala jasa dan sumbangan beliau.

Jenazah beliau disemadikan di Masjid UIA, PJ dan akan dikebumikan di tanah perkuburan bukit Kiara. Al-Fatihah untuk beliau. Semoga rohnya ditempatkan di kalangan orang-orang yang beriman. Untuk membaca lebih lanjut tentang beliau boleh klik di sini.

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails