Tuesday, September 16, 2008

Masa Untuk Bermusahabah

Sedar tak sedar, kita sudah hampir sampai ke separuh daripada bulan Ramadhan yang mulia. Hanya tinggal beberapa hari sahaja lagi untuk kita meraih akan segala tawaran berganda yang menunggu. Namun, berapa orang Islam pada hari ini yang masih leka dengan tawaran dunia kerana Ramadhan mengurniakan rezeki yang berlimpah ruah. Rezeki yang berganda yang diperolehi setahun sekali ini digunakan secara maksimum bagi memperolehi keuntungan perniagaan yang berkali ganda.

Jadi tidak salahnya untuk kita bermusabah kembali akan keadaan puasa kita selama 14 hari yang telah dilalui ini. Artikel ini diubah daripada tazkirah Ramadhan yang diberi oleh Ustaz Rahim Nasir. Jadi marilah kita sama-sama berkongsi isi kandungan yang mungkin bermanfaat bagi kita.

Mari kita menyusuri kembali apakah kita telah melakukan perkara-perkara berikut :-
1) Sahur - Adakah kita menekankan kaedah sahur ini. Mungkin ada di antara kita yang tidak perlu bersahur dan tidak menghadapi puasa

2) Melewatkan makan sahur

3) Menyemak balik sedekah kita, zikir dan tadarus Quran kita. Penyemakan dibuat supaya berlakunya pembaikan.

4) Mengelakkan pembaziran - ini ramai tahu, tapi ramai yang tak buat.

5) Menyegerakan berbuka puasa - Ini ramai yang buat tanpa perlu diberitahu.

6) Berbuka dengan tamar. Sebaiknya makan dalam jumlah yang ganjil.

7) Membaca doa sebelum dan ketika berpuasa. Saat doa paling mustajab adalah berhenti sejenak ketika berbuka dan berdoalah.

8) Jangan malas dan jangan jemu untuk berdoa. Allah tidak pernah jemu untuk mendengar doa hamba-hambaNya. Doa nabi Ibrahim terhadap Firaun diriwayatkan oleh sesetengah ulamak diperkenankan oleh Allah selepas 50 tahun.

9) Cara berdoa yang betul adalah dengan bercerita terlebih dahulu tentang permasalahan kita. Selepas itu barulah disebutkan doa kita.

10) Jangan banyak dikomentar tentang sesuatu ibadah. Jangan kita bising-bising mengapa masjid ini buat Tarawih 8 rakaat, di sini buat 20 rakaat. Buat sahaja mana yang termampu oleh kita.

11) Menjaga perkara wajib dan memperbanyakkan perkara sunat. Semoga Allah memberi kita kesihatan dan hendaklah kita berazam supaya Ramadhan ini menjadi yang terbaik dalam hidup kita.

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails