Tuesday, May 26, 2009

Ikutkan Hati Mati!

Andai aku ikutkan hati, tidak ingin lagi aku mengulas tentang politik lagi. Andai ikutkan hati bisa saja aku delete blog aku ini. Andai ikut hati aku ingin sumpah seranah manusia-manusia yang berhati batu di luar sana.

Tapi aku hanya manusia. Manusia sudah tentunya lemah. Punya kekuatan dan fikiran yang terhad. Urusan hati itu juga bukan kehendakku. Andai kata orang yang hatinya hitam tapi ringan lidahnya mengucapkan syukur kepada Allah kerana menjadi MB haram, apa lagi ingin ku kata. Andai kuasa sudah di tangan raja, lalu dia terus membiarkan rakyat jelata terkontang-kanting apa lagi ingin ku kata. Jika mufti yang terkenal alim, hanya melihat apa yang berlaku di dewan dun rakyat - apa lagi ingin ku kata.

Akhir zaman, manusia jadi buta. Hati jadi keras. Kebatilan menguasai yang hak. Orang macam aku hanya mampu bersabar dan menadah dua belah tangan ke langit. Kerana yang berkuasa itu bukan makhamah dunia, tetapi makhamah di sana. Andai mereka takut tuhan tidak berani mereka sembrono begini. Tapi mungkin pada mereka tuhan merestui apa yang mereka lakukan.

Kerana apa yang terjadi bukannya krisis politik. Tetapi krisis iman!!

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails