Wednesday, August 12, 2009

Memang Rakyat Malaysia Berani!

Aku pandang kiri tengok orang Malaysia selamba saja. Tengok kanan sama jugak. Tak ada rasa risau. Tak ada rasa bimbang. H1N1? Apa kebenda tu? Boleh makan ke tak? Bahaya ke tak? Takkan baru babi yang selsema kita pulak yang mengelabah tak tentu pasal? Tengah sibuk ni tak nampak? Sibuk cari duit, sibuk nak kejar due date, sibuk bla bla bla...

Dekat Malaysia dah 44 orang mati? Ala, baru 44 orang yang mati. Bukan ramai sangat pun. Kerajaan pun cakap bukan tahap 'darurat kesihatan'. Agak-agak berapa ramai yang mati baru kita sebut ini darurat kesihatan ya? Agak-agak sampai 1,000 orang baru nak sebut darurat kesihatan ya? Atau nak tunggu sampai 28,000 orang mati barulah nak ambil langkah-langkah yang tegas dan berkesan ya?

Saya berpesan lah kat kawan-kawan diluar sana. Pakailah topeng muka. Bukan susah pun. Kalau kena H1N1 lagi susah. Perlu diingatkan, kanak-kanak, wanita hamil dan orang tua amat berisiko dengan H1N1 nih. Pasalnya pada masa ini, sistem imunisasi badan mereka tak kuat. Sekali kena boleh terus masuk hospital dan boleh membawa maut. Kalau orang dewasa kena pun menderita teruk, lagilah anak-anak.

Jadi sayangilah anak kita. Isteri kita. Ayah dan mak kita. Keluarga kita, jiran-jiran kita. Pesanlah kat mereka tak payah tunggu kerajaan istihar darurat baru nak pakai topeng muka. Mencegah itu lebih baik dari mengubati. Lagipun penyakit ini kemungkinan besar adalah penyakit buatan dan senjata biologi yang sengaja dicipta. Jadi kadar jarak ia merebak amat besar dan luas. Beringat sebelum kena. Biar orang gelakkan kita, sebelum malapetaka menimpa.

Jangan juga lupa untuk berdoa supaya keluarga kita dan diri kita selamat. Kalau dah rasa berani sangat pun standby jugalah topeng tu bila berada kat tempat awam dan orang ramai. Kurang-kuranglah bershopping ya! Bulan puasa pun dah dekat. Elok juga kita banyakkan amal ibadat. Semoga kita semua dipelihara Allah. Amin!


2 comments:

kak ja said...

Jgn2 kalau dah 28 000 yg mati pun, masih blom dikira darurat kesihatan, Ciklee.. Sbb itu baru brp persen drp jumlah rakyat Malaya..

Cik Lee said...

tu la.. kena buat kira-kira. Kira pendapatan perniagaan dia org lagi penting dr nyawa orang ramai. Wang punya pasal ma!

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails