Tuesday, November 23, 2010

Tulisan Itu Amanah

Niat di hati memang teringin sangat nak update blog ni. Banyak sungguh yang ingin di kongsi. Tetapi dalam masa yang sama hati juga berat untuk membenarkan jari ini menaip bait-bait ayat. Pelbagai persoalan dan tanda tanya menghantui diri.

Sesungguhnya setiap amal dan perbuatan anak adam itu akan ditanya oleh tuhanNya Yang Maha Mengetahui. Namun ramai yang semakin tuli, buta dan bisu dalam perihal ini. Itulah yang menghantui benakku selama ini. Apakah tulisan-tulisan aku di sini benar-benar ikhlas niatnya kerana Allah. Untuk mengajak pembaca-pembaca kembali mengingati tuhannya.

Atau tulisan aku selama ini hanyalah kerana menurut hawa nafsu diriku yang serba lemah ini. Semakin sebak di dada ini apabila seringkali aku melayari tulisan-tulisan di alam internet ini, seolah-olah mereka itu sudah lupa mereka ada tuhan Yang Maha Menguasai. Penuh dengan maki-hamun, penuh dengan prasangka, penuh dengan emosi dan pelbagai hal keadaan lagi. Sedarlah sahabat-sahabat kita akan dipertanggungjawabkan pada suatu hari nanti atas semua tulisan-tulisan kita.

Tulisan-tulisan ini juga boleh menambahkan pahala dan dosa kita sekaligus pada masa yang sama. Setiap tulisan dapat mempengaruhi pembaca akan dinilai samada ia mempengaruhi ke arah yang hak atau yang batil. Janganlah sampai tulisan kita menyebabkan langkah kita ke neraka menjadi lebih luas lagi.

Lebih-lebih lagi dengan fenomena facebook hari ini yang memungkinkan 1001 kemungkinan. Baik digunakan, baiklah jadinya. Buruk digunakan, buruklah jadinya. Mungkin video di bawah ini sesuai untuk menjadi renungan kita. Jangan sampai facebook menjadi alat untuk kita mengandakan dosa-dosa kita. Nauzubillah minzalik.



p/s: tahniah kepada sahabat saya si M@t@haw yang kini dah pandai berblogging. Semoga sama-sama dapat berkongsi ke arah kebaikan.



No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails