Monday, August 11, 2008

Islam Semakin Dicabar

Mula-mula saya nak tanya pembaca-pembaca sekalian. Perasan atau tidak apa yang berlaku pada Sabtu yang lepas? Dan ia turut mengundang kekecohan dan terpaksa dikawal oleh pihak polis. Kalau tahu sebabnya Alhamdulillah. Bermakna di dalam hati kita masih terdapat secebis perasaan prihatin terhadap kesucian Islam yang semakin diganggu gugat. Tetapi jika kita tidak perasan atau peduli apa yang terjadi pada Sabtu lepas, amatlah malang bagi kita orang yang mengaku sebagai muslim.

Majlis Peguam Malaysia atau Bar Council telah melakukan sesuatu yang jelas mencabar kesucian agama Islam kita yang tercinta. Selama ini, kita tidak pernah menghalang mereka untuk mengamalkan agama mereka. Tidak pernah pun kita mencerobohi rumah ibadah mereka. Begitu juga kita tidak pernah menyerang amalan mereka sebaliknya bertoleransi dengan upacara keagamaan mereka sehingga ada di antara kita yang sanggup mengadai akidah mereka kerana mengikut upacara-upacara tersebut.

Andai tidak diberhentikan awal forum memeluk Islam. Jelas sekali tanpa berselindung mereka ingin mencabar kekuatan umat Islam di negara ini. Sudahlah dulu ada ura-ura diadakan syarat mereka yang ingin memeluk Islam perlu mendapatkan kebenaran dari keluarga mereka. Kini mereka menambah lagi dengan forum yang berat sebelah. Berforum tidak salah. Tetapi harus mengambil kira pandangan semua pihak. Jangan dijadikan ia tempat untuk memuaskan nafsu kita semata-mata.

Kita membeli rumah kita. Tetapi apabila ada tetamu datang berkunjung mereka memberi pelbagai komen itu dan ini tentang keadaan rumah kita. Malah ada yang biadap lagi mengalihkan itu dan ini sesuka hati mereka. Bagaimana perasaan kita sebagai tuan rumah pada masa itu. Malaysia ini ditukar daripada Tanah Melayu semata-mata sebagai satu platform menunjukkan keterbukaan umat melayu menerima kaum lain. Namun, pengiktirafan tetap diberi kepada agama Islam sebagai agama rasmi, bahasa Melayu sebagai bahasa kebangsaan dan orang Melayu mempunyai hak-hak istimewanya.

Apabila dinyatakan yang sedemikian rupa, kita perlu memahami mengapa diadakan syarat yang sedemikian rupa. Sudah jelas lagi bersuluh bahawa Tanah Melayu ini rata-ratanya didiami oleh orang Melayu sahaja pada suatu masa dahulu.(Bukan saya ingin meniup semangat perkauman, tetapi ini adalah fakta sejarah). Bangsa lain datang ke sini suatu masa dahulu untuk berniaga dan berdagang. Namun, ia semua berubah setelah Inggeris menjajah dan menjalankan operasi pecah dan perintah. Maka mereka membawa kaum Cina dan kaum India ke sini atas perihal-perihal yang tertentu.

Memang yang lepas itu menjadi sejarah. Namun, kita menerima masyarakat Cina dan India dengan hati yang terbuka. Kita rela berkongsi kuasa dan tanah dengan mereka. Cubalah kita mencari bangsa sebaik bangsa Melayu di dunia ini, tak akan berjumpa. Namun dalam masa yang sama kita tetap mempertahankan betapa kesucian agama dan bangsa tidak boleh dinodai oleh sesiapa pun. Dan prinsip itu berjalan dan berjaya mengekalkan keharmonian negara.

Namun hari itu mereka cuba menganggu gugat kestabilan negara. Juga perasaan orang Melayu dan umat Islam. Sudah tentu tidak ada manusia di Malaysia yang inginkan ketidak stabilan terjadi. Oleh itu apabila kehilangan YB Zulkifli Nordin terjadi ia menimbulkan pertanyaan. Polis menafikan mereka terlibat. Dan ia kini menjadi misteri. Andai kata terjadi apa-apa, maka janganlah di salahkan kepada mereka yang akan membela YB Zulkifli Nordin. Sesungguhnya kuasa Allah itu tidak langsung sedikit pun terbanding dengan makhluknya.

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails