Monday, July 27, 2009

Menginsafi Sejarah!

Mempelajari dan menjejaki kembali nilai-nilai sejarah bukanlah satu perkara yang mudah. Sejarah juga bukanlah satu subjek yang diminati ramai orang. Kebanyakan orang akan mengeluh apabila ditanya mengenai sejarah. Susah nak ingat tarikh, nak ingat nama, nak ingat tempat. Kalau kat sekolah pun sama macam tu, lagi-lagilah kalau masyarakat kita yang dah terlepas dari sekolah. Jauh sekali nak belajar dan kaji balik sejarah.

Akibatnya sejarah bukanlah satu benda yang diambil berat dan menjadi perhatian masyarakat kita. Terutama dalam keadaan masyarakat yang mengejar kebendaan dewasa ini, ia lagilah tercicir. Tapi sesungguhnya kita terlupa, siapa yang menguasai sejarah dia menguasai dunia. Bangsa yang tidak kenal sejarah bangsanya, akan hilang kekuatan dan akan lupus seperti masyarakat Red Indian di Amerika suatu masa dahulu.

Sejarah diambil mudah oleh kita, tetapi bukanlah sesetengah orang yang mempunyai kepentingan tersendiri. Siapa yang menang, sejarah akan ditulis mengikut acuannya. Tanpa kesedaran, ia tidak akan dicungkil dan diambil manfaat oleh generasi yang akan datang. Malangnya, ramai yang tahu sejarah akan berulang kembali, tetapi tidak ramai yang mahu mengambil manfaat darinya.

Kawang ingin berkongsi sedikit pengalaman apabila belajar dan mengumpul maklumat pasal sejarah. Mengkaji hanya sedikit-sedikit kerana keupayaan kawan sedikit terbatas. Tapi walaupun dengan kekangan-kekangan yang ada, kawang masih lagi terjumpa beberapa penemuan yang mengejutkan dan bisa mengetuk benak kepala otak kawang sampai benak.

Mungkin kita berfikir kenapa sejarah bangsa Melayu dan Nusantara ini, hilang begitu sahaja tanpa dapat dikesan? Adakah ia satu kebetulan atau ia merupakan satu perancangan teliti yang disengajakan? Daripada siri mengenal melayu yang kawan kongsikan sebelum ini kita mengetahui bahawa bangsa Melayu merupakan bangsa terhebat di nusantara ini dan dikenali di seluruh dunia. Nusantara dan Melayu adalah rumpun yang besar dan bersaudara, tanpa sempadan, tiada Indonesia, Malaysia, Brunei, Sabah, Sarawak, Fathani dan lain-lain.

Agak-agaknya mengapalah sejarah kita yang hebat ini hilang dan lenyap begitu sahaja ya? Pernah dengan pasal Freemason? Agak-agak sejauh mana peranan Freemason ini dalam negara kita ya? Masyarakat kita? Dunia ini?

Siapa Stamford Raffles? Siapa Munsyi Abdullah? Kenapa Singapura dikatakan dibuka oleh Rafles padahal Parameswara pernah singgah di Singapura? Pasal Parameswara singgah tu tiada penghuni ke ? Cerita Singapura dilanggar todak itu agak-agak zaman bila ya?

Kita pasti pernah terdengar Munsyi Abdullah menjadi penterjemah Raffles apabila berkomunikasi dengan orang Melayu. Jasanya bukan setakat itu sahaja malah sampai sanggup menterjemahkan kitab Bible ke dalam bahasa Melayu. Agak-agak tergamak tak seorang Islam menulis kitab terjemahan Bible yang pastinya digunakan untuk mengkristianisasikan orang Melayu pada masa itu?

Pernah terdengar cerita bahawa Raffles mengumpulkan segala khazanah dan kitab-kitab Melayu sebanyak 3 buah kapal. Lalu dikatakan kapal itu telah karam sewaktu belayar? Agak-agak betul tak? Karam atau tidak, kita kehilangan segala khazanah yang berharga dan maklumat mengenai bangsa kita. Bagaimana jika dikatakan Raffles itu juga seorang Freemason ? Lalu Freemason ini bekerja untuk siapa?

Banyak persoalan yang misteri dan tersembunyi yang perlu kita cari. Banyak sangat yang kita korek kerana ia signifikan dengan kita. Bangsa kita. Maruah kita. Atau itu tidak penting bagi kita? Nanti kita korek lagi misteri-misteri ini yang tersembunyi dan diselewengkan dari sejarah kita. Ingat Turki? Kerajaan Turki Othmanniyyah? Ada apa-apa kaitan kerajaan Nusantara dengan kerajaan Turki? Tak apa. Nanti kita tengok persamaan taktik yang digunakan oleh Mustaffa Kamal selepas berjaya menjatuhkan khalifah dengan apa yang terjadi kepada negara kita. Tunggu...




No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails