Monday, November 10, 2008

Perjuangan Belum Selesai

Mungkin ramai yang menarik nafas kelegaan kerana buat pertama kalinya seorang tahanan ISA berjaya dibebaskan dengan perintah makhamah. Mungkin saya tersilap, tetapi saya rasa inilah julung kalinya kuasa makhamah berjaya memberikan hak yang sepatutnya kepada seorang tahanan ISA iaitu Raja Petra. Dan alsebab itu, maka Raja Petra telah berjaya dibebaskan.

Sumber gambar : Laila

Namun, kita jangan lupa. Raja Petra bukanlah seorang sahaja penghuni akta yang paling zalim dalam dunia ini iaitu ISA. Mungkin ramai penyokong parti pemerintah tidak setuju dengan pendapat ini atas seribu satu alasan yang menyebabkan akta ini perlu dipertahankan demi kestabilan negara. Biarpun ia tidak pernah digunapakai oleh Rasulullah dan langsung tiada di dalam Al-Quran namun ia terus dipertahankan. Sejarah kezaliman akta ini yang hanya berbeza pada nama sering tercoret pada pemerintah-pemerintah kuku besi dan zalim.

Bayangkan sahaja jika yang ditangkap itu adalah kita. Tidak berpeluang untuk mengetahui apakah kesalahan yang menyebabkan kita ditahan. Tiada peluang untuk mengambil peguam dan membela diri di makhamah. Di tahan tanpa sebab sehinggap bertahun-tahun. Anak-anak dibiarkan tanpa pembelaan, ibu kehilangan suami tempat bergantung. Sehingga ada yang mencecah sehingga 7 tahun. Jika dibebaskan sekalipun, ketidaktentuan akan melanda kerana orang yang ditahan akan disenaraihitamkan seperti penjenayah dan mengalami kesukaran untuk mendapatkan kembali pekerjaan mereka.

Ke manakah simpati kita kepada mereka. Apakah penganiayaan ini akan berjalan sehingga bila-bila? Mengapakah nasib mereka begitu berbeza dengan layanan yang diberikan kepada Razak Baginda yang masih lagi mampu tersenyum kerana bebas dari sabitan kesalahan. Untuk membaca rintihan seorang isteri yang suaminya ditahan langsung selama 7 tahun di Kamunting, boleh membacanya di blog Laila di sini. Kepada Laila, kami sentiasa mendoakan semoga setiap orang yang dizalimi di bawah akta ISA akan dibebaskan. Kepada pemerintah, hentikanlah kebobrokan ini. Lemparkanlah secebis simpati kepada mereka yang tidak bersalah.


No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails