Monday, November 24, 2008

Politik oh Politik

Sesungguhnya menulis itu bukanlah satu tugas yang mudah terutamanya bila kadang-kadang terjadinya simpton yang dipanggil 'writer's block'(betul ke idak ya istilah ini). Penulis kadang-kadang hampir jemu melihat akan keadaan suasana politik yang 'renyok herot' (istilah orang Terengganu - tak betul/tonggang terbalik) yang mewarnai suasana politik di negara kita ini.

Sepatutnya apabila tamat siri pilihanraya yang memenatkan, agenda yang perlu ditumpukan adalah kebaikan untuk golongan rakyat marhaen semata-mata. Namun suasana ini kelihatannya telah hilang sejak dua menjak ini. Sini sana sibuk cerita perihal keburukan orang itu, keburukan orang ini. Orang itu tidak betul, orang ini serong. Seolah-olah yang melaporkan dan mereka yang menulis itulah yang betul-betul belaka dan orang lain semua tak betul-betul belaka.

Tidak ada manusia yang maksum di dunia ini kecuali para-para anbiya. Begitu juga tiada manusia yang terlepas daripada melakukan dosa kecuali para-para nabi. Tidak kira parti pemerintah atau parti rakyat kedua-duanya perlu berlapang dada. Apakah berdosa kiranya jika mereka bekerjasama dalam hal-hal tertentu untuk kebaikan rakyat.

Ini tidak! Isu yang sensitif ditambahkan sensitifnya. Isu yang kecil diperbesarkan. Yang besar lagilah, ibarat bola tanggung. Yang menderitanya adalah rakyat marhaen. Pening dan confuse. Mana satu yang betul, mana satu yang salah. Nak sokong kerajaan ke nak sokong pembangkang. Ada negeri yang itu jadi pemerintah tapi negeri lain jadi pembangkang, ada negeri lain yang ini jadi pembangkang tapi negeri lain jadi pemerintah.

Maka, sedarlah kita. Kebanyakan mereka hanya sibuk berfikir macam mana nak kenyangkan perut masing-masing. Macam mana nak hidup senang melalui kuasa. Macam mana nak tunjuk kuasa kepada orang yang tiada kuasa. Maka, hendak tak hendak kepada rakyat-rakyat dan mereka-mereka itu kembalilah kepada ke pangkal jalan. Kembali kepada Al-Quran dan sunnah, insya Allah tiada lagi kekeliruan. Bila sudah kembali ke pangkal jalan dan peganglah kepada ia sekuat-kuatnya. Insya Allah tidak akan pening dan sesat lagi. Atau tulisan kali ini mengelirukan pembaca-pembaca?

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails