Thursday, December 18, 2008

Apabila Pusat Jantung 'Dikeparatkan'

Nampaknya akan bertambah ramailah pesakit yang terkena sakit jantung selepas ini. IJN ditubuhkan untuk memberi khidmat kepada rakyat yang tidak mampu mengeluarkan belanja bagi rawatan penyakit jantung yang semakin kronik di kalangan rakyat Malaysia. Bayangkan sahaja, 85% pesakit-pesakit di IJN ini terdiri daripada kalangan rakyat yang berpendapatan rendah dan mereka yang telah bersara dari perkhidmatan masing-masing.

Malang akan bertimpa-timpa menimpa rakyat marhaen yang telah sedia tersempit dengan kebijaksanaan pemimpin-pemimpin yang berjuang kerana hidup melayu. Malangnya, golongan bangsa Melayu lah yang kebanyakannya semakin tersempit hari demi hari.

IJN lebih dikenali dengan Institusi Jantung Negara telah ditubuhkan oleh Perdana Menteri Malaysia ke-4 iaitu Tun Dr. Mahathir pada September 1992. Ia dimiliki 99.99 oleh Kerajaan Malaysia di bawah Kementerian Kewangan. IJN telah memberikan perkhidmatan cemerlang kepada warga Malaysia sehingga Tun Dr. Mahathir sendiri mengiktiraf dan beberapa kali membuat pembedahan di sini. Kepakaran IJN ini telah diakui oleh banyak pihak dari luar dan dalam negara.

Namun awas! Telah hampir pasti bahawa IJN akan diambil alih oleh Sime Darby. Laporan dari Rockybru dan Simedarby watch menyatakan bahawa kerajaan telah membenarkan pengambil alihan IJN oleh Sime Darby Healthcare anak syarikat kepada Sime Darby. Namun Pak Najib dan Pak Dollah telah memberi jaminan bahawa mutu perkhidmatan dan bayaran rawatan akan tetap kekal dan tidak membebankan rakyat yang berpendapatan rendah. Percayakah anda?

Apakah kesannya jika IJN dikoporatkan ?
1. Kos rawatan akan meningkat kepada berkali ganda. Tiada lagi bayaran sama seperti di hospital kerajaan. Satu kos pembedahan sahaja akan meningkat kepada puluhan ribuan.

2. Pesakit-pesakit yang tiada sumber kewangan akan ditolak dan dihantar kepada hospital biasa sahaja. Tak percaya? Cuba lihat cerita-cerita kemalangan yang berlaku berhampiran di hospital-hospital swasta di Kuala Lumpur ini. No money no talk!

3. Adakah ini merupakan satu lagi konspirasi peringkat tertinggi. Umum mengetahui bahawa Sime Darby telah dikuasai oleh Synergy Drive yang mana pengerusinya mempunyai kaitan dengan Najib.

4. Apabila keuntungan menjadi matlamat, nilai nyawa manusia tidak bernilai lagi. Nyawa seorang datuk akan menjadi lebih berharga daripada Pakcik Samad yang telah menjadi pesara kerajaan setelah berkhidmat berpuluh tahun dengan kerajaan.

5. Apakah rasional sebenar di sebalik agenda pengkoporatan ini? Setakat ini IJN telah beroperasi dengan efisien dan kepakarannya diakui. IJN juga tidak mempunyai sekatan kewangan dan ia merupakan hak rakyat yang telah membayar cukai kepada kerajaan.

Jadi adakah anda sebagai rakyat Malaysia bersetuju jika IJN yang bertindak sebagai barisan depan terhadap pembunuh no.1 negara ini dikoporatkan dan dikeparatkan. Sekali lagi, lihatlah kebijaksanaan pemimpin-pemimpin kita dalam mengembungkan poket masing-masing. Nilai nyawa rakyat di mata mereka hanyalah isu picisan yang mungkin tidak perlu dipandang walau sebelah mata. Maafkan hamba, sedikit emosi di pagi Jumaat yang mulia ini.

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails