Wednesday, December 3, 2008

Kadar Kemalangan Turun Disebabkan Peraturan Tali Pinggang Belakang

Nak taip tajuk pun dah tergelak. Macam tak logik pun ada. Mungkin kepala saya dapat mengaitkan sedikit kaitan antara tali pinggang belakang dengan penurunan kadar kemalangan jalan raya di Malaysia masa kini. Soalan pertama pihak JPJ sempat tak mengkaji punca-punca utama kemalangan jalan raya di Malaysia? Soalan kedua pula berapa peratus pula kaitan antara pemakaian tali pinggang belakang dengan kadar pengurangan kemalangan jalan raya hari ini.

Kebanyakan polisi dan undang-undang yang dibuat oleh orang-orang yang tidak pernah memahami dan mendalami situasi dan keadaan yang sebenar masyarakat kita pada hari ini. Sebagai contoh - satu iklan jalan raya yang meminta pengguna motosikal menunggang pada kadar kelajuan 60k/m sejam. Secara teorinya mungkin ia satu tindakan yang boleh diterima pakai. Tetapi jika anda seorang penunggang motosikal tegar, anda boleh cuba membawa motosikal ini pada kelajuan ini dan mungkin pelbagai sumpah seranah yang keluar dari mulut anda.

Kadar kelajuan 60km/j itu mungkin sesuai di kampung, tetapi tidak di bandar. Bayangkanlah jika seorang pengguna berulang-alik dari Rawang ke Petaling Jaya setiap hari melalui lebuhraya PLUS. Bayangkan berapa panjang masa yang digunakan jika hanya menunggang pada kelajuan itu? Adakah kelajuan itu boleh diterima jika perjalanan itu dipratikkan apabila anda dari Kuala Lumpur pulang ke Ipoh ?

Begitu juga dengan pemakaian tali pinggang belakang ini. Umumnya ia akan menyusahkan kebanyakan rakyat marhaen yang rata-ratanya mempunyai anak yang ramai. Pada pendapat peribadi saya, punca utama penyumbang kematian di jalan raya adalah kualiti kereta tempatan yang ternyata bolos dari segi keselamatan dan teknologinya. Yang pasti, jika kemalangan tersebut melibatkan kereta kancil atau proton(bukan untuk memburukkan proton atau perodua), kadar pengguna untuk selamat mungkin terlalu tipis.

Jika seorang anak berumur 4 tahun, dapat duduk diam di belakang dengan memakai tali pinggang itu adalah satu keajaiban. Mungkin boleh untuk 10 minit tapi bagaimana 15 minit dan 20 minit berikutnya?

Begitu juga dengan kapasiti penumpang akan terhad hanya kepada 5 orang sahaja pada satu-satu masa. Bagaimana dengan rakyat marhaen yang mempunyai ramai anak-anak kecil. Apakah ada kertas cadangan yang dibuat sebelum peraturan ini dikuatkuasakan. Agak-agaknya jika ia dipratikkan, berapa banyakkah kadar kemalangan jalan raya dapat dikurangkan ?

Pada saya satu kaedah yang lebih pratikal perlu dilakukan. Kebanyakan kaedah yang dikuatkuasakan tidak begitu pratikal. Pada saya banyak faktor yang boleh diperbaiki seperti keadaan jalan raya dan lebuh raya yang tidak mengikut spesifikasi. Contohnya jalan raya di Lebuhraya Pantai Timur (LPT). Jika anda melalui jalan ini, perhatikan berapa banyak jalan yang sedang diperbaiki sedangkan lebuhraya PLUS yang sudah berpuluh tahun digunakan jarang sekali berlakunya pembaikan besar-besaran seperti yang dilakukan oleh LPT. Sedangkan LPT baru sahaja berapa tahun dibuka hampir tiap-tiap hari pembaikan dilakukan.

Begitu juga dengan keadaan jalan raya LPT itu sendiri. Jika anda melalui jalan ini sewaktu hujan lebat atau hujan renyai, anda akan dapat melihat pastinya ada kereta yang terbabas dikiri kanan jalan. Yang paling malang sekali banyak tempat yang air melintas dan menyebabkan kereta anda hilang keseimbangan.

Wal asal balik asal, diharapkan peraturan yang diguna pakai boleh memberi manfaat kepada semua pihak dan bukan semata-mata kerana mengikut kehendak menteri sahaja. Kasihanilah rakyat marhaen di bawah ini. Tanyalah Menteri-menteri adakah mereka akan menggunakan tali pinggang belakang apabila menaiki kereta mereka? Atau mereka tahu mereka tidak mungkin disaman di negeri Malaysia Boleh ini?

1 comment:

kak ja said...

Jangankan kata bebudak, org dewasa pun rimas dgn seatbelts segala ni... Mgkin ini secara tak langsung satu kempen ke arah 'satu keluarga maksimum 3 anak'...

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails