Wednesday, August 19, 2009

Arahan, Larangan Dan Hikmah!

Bila tuhan suruh kita pakai tudung.. Ramai yang dok argue.. Sama juga apabila muslimah berpudah ramai yang pandang serong suatu masa dulu dan masa sekarang. Tak sesuailah, orang arab pakai pasal banyak debulah, ribut pasirlah tempat depa. Tiba-tiba Allah tunjukkan hikmahnya! Tak kira laki ke perempuan, takut punya pasal kena pakai purdah walaupun tak pakai tudung! Nampak apa rahsia yang dah lama terpendam?

Bila Allah melarang dari memakan binatang ini, ramai yang melawan. Ramai yang tak kisah dan tak takut. Makin dilarang, inilah makanan yang paling disukai. Siap boleh cium, tepuk dan belai lagi. Boleh gaduh satu negeri pasal nak mempertahankan binatang ni.

Akhirnya Allah bagi hadiah benda H1N1 ni. Ramai manusia yang mati walaupun tak ada babi yang mati dalam negeri. Nampak apa yang hikmah Allah larang makan benda ni?
Lalu menjelma bulan Ramadhan di mana awalnya rahmat, pertengahannya Maghfirah dan Penghujungnya Pembebesan dari api neraka. Lalu kita dok lah bergaduh pasal cakap hadis dhaif la, mungkar la! Tak habis-habis bergaduh? Kenapa suka sangat kita nak bergaduh? Kenapa kita tak sibuk-sibuk dan pulun habis untuk melakukan segala amalan yang kita belajar untuk dipratikkan di bulan Ramadhan? Dan pratikkan sebaik-baiknya sepanjang hidup kita?


Semoga Ramadhan ini menjadi Ramadhan terbaik untuk kita semua! Amin! Marhaban ya Ramadhan!

2 comments:

~PakKaramu~ said...

Salam ziarah dari Pak Karamu

Cik Lee said...

Salam ziarah juga untuk Pak Karamu..

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails