Thursday, October 16, 2008

Al-Kisah..

Sambil-sambil mencari idea. Terjumpa pulak sebuah blog yang memang bagus untuk dibuat rujukan satira rakyat. Di bawah disertakan satu wawancara khas yang memang dapat mencuit hati dan perut. Untuk lain-lain satira boleh klik di sini


Wawancara ini di antara sebuah robot dan seekor ayam.


Assalamualaikum
waalaikum salam

boleh terangkan serba sedikit tentang diri saudara?
saya seekor ayam, makanan kegemaran saya adalah rumput dan dedak,

bagaimana dengan aiskrim, saudara suka aiskrim?
tidak. tetapi saya suka ulat dan cacing.

mungkin saudara boleh terangkan asal-usul saudara pada para pembaca kita?
saya berasal dari telur. Sekarang ini saya tinggal di dalam reban.

Sudahkah saudara berkeluarga?
Sudah.. sudah... saya ada 5 ibu ayam dan 27 anak ayam

Tahniah! Mereka sudah bersekolah?
Ayam mana ada sekolah? Mereka sedang makan tanah

Tidakkah saudara mahu masa depan anak-anak lebih cerah jika mereka ke sekolah??
Cerah macam mana tu?

Ilmu pengetahuan boleh diguna untuk menaikkan taraf hidup mereka..
sebagai resmi ayam, kami tidak berapa fikirkan tentang masa depan sangat

jika mereka bersekolah mereka boleh mendapat kerja yang baik
encik ni waras ke? kalau mereka kerja, apa yang boleh mereka dapat?

mereka boleh mendapat wang.. kehidupan mereka akan menjadi lebih senang
cuba encik fikir, orang yang bekerja atau ayam yang hidup senang?

bagaimana saudara menghabiskam masa lapang saudara?
selain daripada mengais tanah, saya suka berkokok dan berjalan mundar-mandir

Saudara sering berhubungan dengan ayam-ayam lain?
mereka buat hal mereka sendiri. kami berbual juga kadang-kadang, sambil berkokok..

negara kita akan menyambut merdeka tak lama lagi, apa pendapat saudara?
saya tidak berapa kisah, kami ayam tidak diberi taraf kerakyatan di negara ini.

sebagai kata penutup,mungkin saudara ada kata-kata mahu disampaikan kepada para pembaca kita?
Hmm... kena daku dalam doamu?

terima kasih kerana sanggup meluangkan masa bersama kami...
sama-sama..

Untuk lebih banyak cerita boleh ke sini .

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails