Friday, October 10, 2008

Malang Terus Menyelubungi

Awan mendung terus menyelubungi bumi Malaysia. Begitu juga mega hitam yang entah dari mana datangnya. Kebal menyelubungi bumi bertuah ini dan seolah-olah tidak mahu berganjak pergi. Entah di mana silapnya, satu demi satu bala terus memunculkan diri. Seolah-olah satu hukuman mati daripada Illahi. Yang mati datang sebelum mati yang sebenar.

Dah confuse? Tak payah la confuse. Kalau melihat senario politik tanahair pada hari ini dengan coretan di atas, ia berkaitan antara satu sama lain. Cuba bayangkan di satu hari yang tak berapa dingin, Najib Tun Razak dilantik sebagai seorang Perdana Menteri dan Khairy Jamaluddin pula dipilih sebagai ketua pemuda Umno. Alahai. Malang sungguh nasib diri ini. Tiada lagi kah manusia amanah di bumi ini yang boleh dipilih sebagai seorang calon ketua daripada mereka yang berdua ini.

Najib dan Altantuya begitu sinonim sekali. Seolah-olah irama dan lagu. Begitu juga Najib dan C4. Begitu akrab. Tidak mungkin dalam fikiran saya dapat dipisahkan keduanya. Namun, dalam keadaan demikian beliau begitu bernasib baik. Akan memegang jawatan Perdana Menteri yang akan menjaga kebajikan 22 juta rakyat Malaysia. Apakah beliau dapat menjaga kebajikan kami atau ramai lagi rakyat Malaysia yang akan dihadiahkan dengan C4 suatu masa nanti. Hati ini menangis. Mungkin juga zaman pemerintahan Pol Pot yang kejam di kampuchea akan berulang di negeri ini nanti.

Khairy pula begitu sinonim dengan label penjual harta karun negara. Bumi mana yang mungkin mampu digapai tidak ingin dijualnya. Begitu juga syarikat-syarikat besar negara. Mana mungkin dibiarkan begitu sahaja tanpa sedikit sebanyak cuba dikikisnya sehingga ada sedikit sebanyak bahagian yang akan masyuk ke dalam sakunya. Sebut sahaja Pantai Medical Center, Telekom Malaysia, ECM Libra dan sebagainya tidak akan terlepas dari genggamannya.

Betapa amanah yang diberikan kepada segelintir golongan pemimpin tidak kira kecil atau besar hanya dapat dinilai dengan wang dan ringgit semata-mata. Buktinya, nantikanlah drama-drama pencalonan di peringkat negeri dan bahagian yang sedang berlangsung ini. Kepada Pak Lah, selamat berehat. Rakyat amat menghargai kesudian Pak Lah untuk mengundurkan diri supaya keadaan negara ini tidak menjadi lebih parah lagi. Marilah kita sama-sama berdoa supaya pemimpin-pemimpin akan datang adalah yang amanah dan menepati kriteria seorang pemimpin yang ditetapkan dalam Islam. Amin ya robal Alamin.


No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails