Sunday, December 21, 2008

Apakah Yang Kita Perolehi Dengan Membakar Replika Babi?

Foto : Malaysiakini

Nampaknya kita semakin melangkah ke belakang! Tercengang saya baca Malaysiakini pagi ini. Nak setuju salah. Taknak setuju pun macam salah. Garu-garu kepala yang tak gatal ini. Complicated? Sosphicated? Educated?

Bila tengok Dato Ma'amor bakar replika babi, saya terkejut beruk! Beruk pun tak terkejut macam saya. Iyalah, takkan level macam Dato Ma'amor yang terkenal dengan ubat gigi mukmin tersebut hanya layak bakar replika babi sahaja? Nampak macam sedikit perasaan megah dan bangga bila beliau diberi 'penghormatan' untuk membakar replika babi tersebut.

Persoalan yang bermain-main di benak yang sempit ini :-

1. Marah betul-betul pasal isu kepala babi digantung bersama 'banner' pewaris. Masalahnya, kita dah selidik atau belum siapa yang 'empunya' kerja tersebut. Adakah kita sapu bersih lalu terus menunding kepada pihak-pihak yang tertentu. Dalam istilah ini saya tercium adanya satu agenda yang ingin membawa provokasi ke arah peristiwa 13 Mei.

2. Jika ada pihak ketiga yang mengambil kesempatan untuk menambahkan kekeruhan yang sedia dicipta ini, sanggupkah kita menjadi alat? Dalam masa yang sama, berapa ramai orang yang tidak bersalah akan terlibat sama?

3. Tiada lagikah penyelesaian yang terbaik yang boleh di ambil? Jadi penyelesaian terbaik adalah bergaduh dan provokasi?

Kita sudah 52 tahun merdeka. Dan sepanjang tempoh itu, negara hanya diperintah oleh satu sahaja kerajaan dari dahulu hingga sekarang. Melaka juga adalah salah satu negeri yang dari dulu hingga sekarang diperintah oleh kerajaan negeri yang sama mazhab dengan kerajaan persekutuan. Justeru itu, adakah isu babi ini hanya wujud selepas 52 tahun kemudian dan selepas kerajaan persekutuan yang memerintah telah kehilangan beberapa buah negeri kepada pakatan Rakyat?

Saya meragui penglibatan Dato Ma'amor. Mungkin pewaris di anggotai oleh pelbagai NGO Melayu tetapi jika kita mengetahui bahawa Dato Ma'amor adalah orang kuat Umno Ampang apakah telah tumpul proses bersuara di dalam Umno itu sendiri. Negeri Melaka negeri Umno, maka tidak bolehkah kerajaan negeri bertindak terhadap isu babi ini?

Saya bersetuju jika pewaris bertindak untuk menyatukan orang Melayu dan bersama-sama mengembeleng tenaga dalam memantapkan ekonomi dan politik orang Melayu. Tetapi jika kita hanya menurut emosi dan semangat pendekar jantan tanpa berfikir maka padah yang akan menimpa kepada kita juga bukanlah calang-calang. Seperti drama-drama pendekar 80an dahulu, kebanyakan pendekar kita digambarkan sebagai golongan yang panas baran dan suka bertindak melulu. Langsung tidak mahu mendengar bicara orang tua-tua dan ikut kata hati. Selepas bertindak barulah nasi menjadi bubur.

Adakah kerana babi kita akan melihat sekali lagi pertumpahan darah. Jadi jika pembakaran replika itu tidak ke arah itu, jelaskanlah kepada saya apakah matlamat pembakarannya?

1 comment:

Anonymous said...

Mereka seperti memarakan api perkauman,sewajar nya mereka punya wadah untuk membuat apa saja bantahan atau pun protes,cara mereka juga tidak akan membawa sebarang perubahan,selagi mana undang undang yang telah ada tak dapat dikuat kuasakan.Bertanya lah secara jujur,siapakah penguasa pada undang undang itu?

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails