Wednesday, November 26, 2008

Kita Takut Akan Kebenaran ?

Menarik juga jika membaca berita malaysiakini pada hari ini yang melaporkan tajuk Ahli PAS batal usul kawal arak.

Seorang ahli PAS yang merancang membentang usul mengawal jualan arak di Majlis Perbandaran Klang (MPK) membatalkan hasrat itu di saat-saat akhir semalam kerana tidak mahu ia menjadi isu politik.

Mohd Termizi Ismail, anggota majlis pihak berkuasa tempatan (PBT) itu, asalnya berhasrat membentangkan cadangan itu dalam mesyuarat bulanan pagi semalam.

Bagaimanapun, sehingga akhir mesyuarat tengah hari semalam, perkara itu tidak menjadi kenyataan.

Dihubungi Malaysiakini hari ini, Mohd Termizi berkata, beliau membatalkan hasratnya itu setelah menimbangkan maklum balas rakan-rakannya yang bimbang usul yang bakal dibawanya dibesar-besarkan sehingga boleh mencetuskan kontroversi.

Lagipun, kata aktivis PAS kawasan Kota Raja itu, cadangannya telah dilaporkan media dengan meluas dan semua pihak telah mengetahuinya.

Semalam, akhbar-akhbar berbahasa Cina mendedahkan cadangannya itu untuk membataskan jualan alkohol di beberapa premis terbuka sehingga mencetuskan kebimbangan bahawa Selangor berniat mengharamkan minuman keras.

Dalam kertas cadangan itu, kini tersebar meluas di kalangan media, Mohd Termizi mencadangkan:

bullet buttonarak dijual di sudut agak tertutup dan papan tanda melarang jualan kepada umat Islam hendaklah dipaparkan dengan jelas,

bullet buttonkaunter jualan hendaklah dikendalikan oleh pekerja bukan Islam. Kaunter khas harus diwujudkan untuk jualan barangan bukan halal.

bullet buttonMPK melarang jualan alkohol di premis-premis berikut: kedai serbaneka 24 jam, kedai runcit, pasar mini, kedai ubat, restoran terbuka dan kiosk di stesen minyak.

Mengesahkan kertas cadangan yang beredar meluas itu, Mohd Termizi bagaimanapun tidak mengetahui bagaimana ia boleh jatuh ke tangan media.

Untuk kebaikan semua pihak, tambahnya, beliau membenarkan media menerbitkan cadangannya itu.

Mohd Termizi berkata beliau sentiasa konsisten menyuarakan cadangan ini sejak 2006, sewaktu cadangannya diserahkan kepada seorang exco kerajaan Selangor, Datuk Abdul Rahman Palil.

Akhbar-akhbar itu juga membayangkan wujud gerakan di kalangan ahli-ahli PAS yang menduduki majlis PBT di negeri itu untuk memperkenalkan dasar itu setelah ditolak oleh mesyuarat exco kerajaan bulan lepas.

Susulan kontroversi itu, menteri besar Selangor petang semalam berkata "semua keputusan di peringkat PBT mesti selari dengan keputusan yang dibuat oleh exco negeri".

Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim menambah, mesyuarat exco hanya memutuskan meningkatkan penguatkuasaan dengan melarang penjualan alkohol kepada mereka bawah 18 tahun dan kepada masyarakat Islam.

Sehubungan itu, katanya lagi, PBT yang telah membuat keputusan berkenaan hal itu seperti Majlis Bandaraya Shah Alam (MBSA) diminta menangguhkan dasar membataskan jualan minuman keras sehingga diputuskan oleh kerajaan negeri.

Rundingan dengan PBT, NGO, peniaga dan jabatan kerajaan akan diadakan awal tahun depan sebelum keputusan lanjut tentang perkara itu diambi, tambah Abdul Khalid.

Berita sumber : Malaysiakini.

Baca sekali macam tiada apa-apa. Tapi dua kali baca ada persoalan yang muncul di benak. Jika memetik perenggan pertama sebab usul ini tidak dibentangkan kerana tidak mahu menjadi isu politik agak sedikit dangkal. Maafkanlah saya yang tidak pandai sifir politik ini mungkin salah anggap dari sudut orang politik, tapi sebagai orang biasa saya merasakan ini adalah satu kegagalan kepada kita untuk menyatakan kebenaran.

Yang pertamanya, kita membentangkan usul ini di dalam mesyuarat PBT. Bukan di dalam mesyuarat kerajaan negeri. Setuju atau tidak itu perkara kedua. Jika ditolak pun tidak mengapa kerana kita telah memberikan cadangan.

Yang kedua, cadangan yang dikemukakan amatlah baik. Walaupun boleh diperbaiki serba sedikit. Saya amat menyokong cadangan supaya kaunter khas dibuka bagi tujuan menjual arak ini. Sudah pastinya kaunter ini dijaga oleh yang bukan Muslim, sekaligus menyelamatkan anak-anak kita dari terlibat dalam penjualan arak ini.

Yang ketiganya, mungkin tidak perlu kita menyekat arak ini di peringkat bawahan dahulu tapi mungkin saja kita boleh mencadangkan supaya kerajaan negeri menghadkan pengeluaran di kilang-kilang arak. Umumnya kita mengetahui kilang arak terbesar berada di negeri Selangor ini. Eloklah kita cadangkan supaya pengeluarannya dikecilkan beransur-ansur dan seterusnya ditutup terus.

Umumnya, golongan bukan Islam juga turut menyokong akan penghadan penjualan arak ini. Kita boleh mengambil contoh semasa zaman Rasulullah sallahualaih wasalam. Arak diharamkan secara beransur-ansur dan penuh kebijaksanaan. Tiada isteri menginginkan seorang suami yang kaki botol. Arak juga bukanlah budaya di dalam kehidupan masyarakat Cina dan India.

Malangnya, langkah pertama untuk menyuarakan supaya arak diharamkan pun - kita sudah gagal. Belum lagi ke tahap yang lebih besar. Seharusnya saranan ini dibincangkan bersama-sama ahli di dalam pakatan rakyat. Kelihatannya kini walaupun dalam kerajaan negeri yang sama, tetapi masing-masing tidak berinteraksi antara satu sama lain.

Jika saranan ini dapat diterima oleh ahli pakatan yang lain, tugas ini akan menjadi sedikit mudah. Orang yang tahu rasional penjualan arak ini akan menerimanya walaupun dia bukanlah seorang yang muslim. Mungkin juga cadangan penghadan jualan ini dibuat di tempat-tempat di Selangor yang mempunyai majoriti umat Islam terlebih dahulu.

Saya bersetuju dengan Ustaz Wan Ji bahawa exco Pas perlu bersedia untuk berhujah dalam isu ini. Janganlah kerana takut dikata, maka mulut kita terkunci. Kebenaran perlu dinyatakan walaupun pahit. Jika tidak, lebih baik kita tukar motto parti dan arah perjuangan kita. Sesungguhnya terlalu ramai fikiran-fikiran yang baik di dalam parti yang boleh di brain storming bagi memberi penerangan di dalam hal ini. Janganlah kita kalah sebelum berjuang. Janganlah kerana takut kehilangan kuasa maka kita mengadai prinsip kita.

2 comments:

PathmanCK said...

nobody is interested in following zaman Rasulullah sallahualaih wasalam. Alcohol is a drink. Anything done in moderation isn't a hazard. Alcohol isn't cheap in malaysia. Alcohol is a good revenue for the Government. The population of Malaysia is nearly half non muslim so i dont think any islamic law is fair to be imposed on to them. We have our own brains to decide whats right and wrong.

Cikli said...

1. amat malang jika kita gunakan otak tak seberapa kita yang dikurniakan Tuhan untuk berdalih berlagak bijak menentang hukum Tuhan.

2. kalau tak nak guna istilah arak,alkohol, guna aja istilah khamar.

wassalam.

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails