Wednesday, July 15, 2009

Betapa Hatiku Dihiris-Hiris Pedih!

Aku orang Terengganu. Mak asal dari Terengganu, Ayah pun asal dari Terengganu. Jadi pendek kata aku anak Terengganu jati. Betapa aku suatu masa dulu berasa bangga jadi anak Terengganu. Kerana Terengganu ada minyak dan Terengganu sahaja yang dinamakan dengan Darul Iman. Betapa maksudnya orang-orang Terengganu ini kebanyakkanya beriman! Meletakkan agama di depan!

Tapi aku sedih dan marah bila duit royalti itu tidak diagihkan seadilnya kepada rakyat-rakyat negeri Terengganu yang berhak. Dari zaman Wan Mokhtar dulu sehinggalah kini. Sebut sahaja Kuwait Malaysia, tapi bayang duitnya pun tak nampak. Kerajaan negeri buat duit tu macam mak bapak dia orang punya. Siapa sokong dia bagi, tak sokong boleh blah!

Lepas tu ditukar pula duit royalti jadi duit ehsan dan apa sahajalah. Tapi tak apalah esok-esok nanti dia orang telan lah duit tu kenyang-kenyang. Bila aku duduk KL, aku rasa KL ni sangat dasyhat. Kehidupan anak-anak muda dan remaja-remaja Melayu yang mana akhlak mereka hampir null. Tak dapat dibayangkan bangsa Melayu yang satu masa dahulu dipuji dan dipuja kerana akhlak mulia mereka hanya tinggal sejarah sahaja.

Tapi seingat aku, pemimpin-pemimpin sekarang tak pernah ambil peduli pun apa yang terjadi pada anak-anak muda zaman le nih. Rupa-rupanya perangai dia orang pun lagi boleh tahan dasyhat. Cuma macam biasalah, surat khabar dia orang baik punya 'cover'. Sesak dada dan nafas aku duduk kat KL apabila tengok budak-budak Melayu yang macam-macam peel dan ragam.

Jadi aku tanamkan azam untuk balik ke Terengganu dan didik anak-anak di sana. Dengan harapan Terengganu masih lagi 'suci' dan bebas daripada ancaman-ancaman yang melanda KL dan bandar-bandar besar lain. Namun, bila tengok video kat bawah ini hancur harapan aku. Begini ke rupa-rupa budak-budak perempuan Melayu Terengganu. Berjaya sungguh pendidikan ibu bapa kita sehingga air tin 'tiger' pun jadi biasa bagi mereka.



Ke mana aku nak sorokkan anak-anak aku daripada gejala-gejala negatif ini. Kiri, kanan, depan dan belakang penuh dengan fitnah. Apa yang ada dalam kepala budak-budak le ni nak jadi artis, penyanyi, pelakon, selebriti. Terima kasihlah kat media-media kita sekarang. Berjaya sungguh mendidik anak-anak dan generasi muda kita. Apa yang bermain dalam kepala aku, masih adakah sedikit ruang dan harapan untuk anak-anak kita ini terselamat akidah dan akhlak mereka? Harap-harap kita samalah fikirkan.


No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails