Tuesday, July 21, 2009

Menghayati Isra' dan Mikraj - 2

Sambungan dari Menghayati Isra' dan Mikraj - 1.

6) Allah telah menunjukkan kepada nabi segala amal dan balasan setiap kegiatan manusia di dunia

Ketahuilah olehmu, setiap saat dan detik segala perlakuanmu akan dihisab dan dihitung. Di hadapan makhamah Allah yang adil. Oleh itu, janganlah kita sewenang-wenangnya menggunakan segala nikmat Allah tanpa menghiraukan batas dan dosa. Mata, mulut, telinga, tangan, kaki dan lain-lainnya merupakan amanah Allah yang akan menjadi saksi kepada setiap perbuatan kita.

Antara balasan yang ditunjukkan oleh Allah adalah balasan terhadap orang yang meninggalkan solat, orang yang mengamalkan riba, orang yang merebut jawatan dan lain-lain lagi. Ingatlah bahawa seluruh kegiatan manusia di muka bumi akan dibayar di akhirat. Segala sesuatu yang dibuat akan sampai di Padang Masyhar. Jadi berhati-hatilah dengan segala amal dan perbuatan kita, sesungguhnya dua malaikat di kiri kanan kita tidak pernah letih dari menulis apa yang kita buat.

7) Pengajaran Peristiwa Masyitah : akidah yang perlu dipertahankan walaupun dengan nyawa
Kita adalah manusia yang terlupa dan terleka. Lupa bahawa nikmat Islam dan Iman yang dianugerahkan kepada kita adalah sebesar-besar nikmat yang dianugerahkan oleh Allah. Dengan nikmat Islam dan Iman inilah kita berupaya meraih rahmat dan kasih sayang Allah. Seterusnya kita berpeluang untuk masuk ke syurga yang disediakan oleh Allah? Atau kita sanggup untuk menjadi bahan bakar api neraka untuk selama-lamanya?

Akidah merupakan perkara paling penting dan mahal dalam hidup kita. Ia merupakan satu perkara yang wajib dipertahankan. Pernahkah kita terfikir bagaimana akidah kita, anak-anak kita dan cucu-cucu kita nanti? Oleh itu berjaga-jagalah dengan perkara yang boleh menyebabkan terbatalnya akidah kita yang menyebabkan kematian kita hanyalah sebuah kematian yang sia-sia sahaja.

Peristiwa ini ditunjukkan kepada Rasulullah Sallahu Alaih Wasalam dengan peristiwa seekor lembu besar
yang keluar dari sebuah lubang dan selepas itu gagal untuk masuk kembali ke dalam lubang tersebut. Ia membawa kepada simbolik bagi menjaga mulut kita supaya jangan sampai terbatal akidah disebabkan olehnya.

8) Di dalam syurga ramai orang yang miskin. Nabi tidak menyebut tentang orang kaya. Yang nyatanya majoriti penghuni syurga adalah orang misikin.

Jangan disalahertikan hakikat peristiwa ini. Dalam hal ini orang miskin yang disebutkan terbahagi kepada dua iaitu :-
i) Orang yang sanggup hidup miskin atau sederhana asalkan tidak melanggar perintah Allah. Mereka juga tidak melakukan perkara yang melanggar hukum Allah untuk hidup mewah.
ii)
Orang yang kaya tetapi segala hartanya habis dibelanjakan untuk Islam seperti sahabat-sahabat Nabi seperti Saidina Abu Bakar, Saidina Omar, Osman, Ali, Abdul Rahman bin Auf dan lain-lain.

Orang yang mempunyai harta tetapi tidak digunakan bagi menyelamatkan dirinya daripada api neraka adalah orang yg rugi. Sejarah juga membuktikan bahawa
orang miskinlah yang biasa bersama rasul dan nabi-nabi. Orang kaya kebanyakkannya berada bersama Firaun dan Qarun.

Infa
qkanlah harta yang dimiliki untuk Islam. Hidup sederhana dan miskin menyebabkan ruang untuk buat perkara yang mungkar menjadi kecil. Tetapi ia tidak bermakna Islam mengalakkan kemiskinan. Harta yang diperolehi juga perlu disemak kembali samada dimiliki dari sumber yang halal atau sebaliknya. Yang terbaik bagi umat Islam adalah hidup sederhana. Walaupun mempunyai harta mereka tidak kedekut untuk mengorbankan harta mereka demi agama. Orang yang kaya dan berpangkat besar jarang sekali kelihatan di masjid.
(Catatan - hasil daripada perbincangan bersama-sama sahabat suasana ini agak kontra dengan masyarakat kota. Kebanyakan yang lupa dan tidak ingin ke masjid adalah mereka-mereka yang berada di rumah-rumah kos rendah atau pangsa, sementara yang sibuk ke masjid adalah golongan-golongan yang kaya)

9)
Nabi mengingatkan bahawa di dalam neraka yang paling ramai adalah wanita

Ini
bukanlah kerana mereka bilangan mereka lebih ramai dari lelaki tetapi adalah kerana kekufuran yang dilakukan oleh kaum wanita. Kebanyakan golongan wanita tidak cukup mendapatkan ilmu Islam. Jika dilihat di masjid, tidak ramai wanita yang datang untuk berjemaah dan mengikuti majlis ilmu.

i) Dalam hal ini suami wajib memberikan isteri mereka ilmu agama. Berkongsilah ilmu yang diperolehi kepada mereka. Bawalah sekali anak-anak dan isteri ke masjid jika mampu. Jika tidak mampu, isteri boleh keluar untuk mencari ilmu.

ii) sudut perintah Allah

lelaki dapat menutup aurat dengan sempurna, perempuan jarang yang dapat menutup aurat dengan sempurna.

ii) terpengaruh

lelaki jarang dipengaruhi oleh televisyen rencana Yahudi dan Nasrani. Wanita lebih mudah terutamanya apabila hanya menonton televisyen di rumah.

10) Meletakkan satu tanggungjawab untuk membina negara Islam

Ini kerana segala peristiwa yang berlaku di dalam Israk dan mikraj tidak dapat dilaksanakan kecuali melalui sistem islam.

Cth : riba hanya boleh dihapuskan dengan sistem islam

Semasa dalam peristiwa israk nabi diarahkan oleh Jibril untuk solat di suatu tempat iaitu Yathrib. Di situlah Nabi diberitahu tempat nabi akan berhijrah dan mendirikan sebuah negera Islam.

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails