Wednesday, July 15, 2009

Madrasah Manik Urai

Pilihanraya kecil Manik Urai sudah berlalu. Keputusan sudah diketahui. Banyak pelajaran dan pengajaran yang boleh diperolehi dari dua parti ini - untuk mereka yang ingin mengambil pengajaran. Kepada yang tidak ingin mengambil pengajaran dan tetap keras 'keng' anda itu teruskanlah berbuat demikian. Moga-moga dengan sikap yang demikian akan terus menghanyutkan anda di alam syok sendiri yang dimitoskan oleh anda sendiri.

Melihat daripada sudut neutral seboleh mungkin rumusan yang boleh diperolehi daripada PRK Manik Urai :

Umno
- Tak pernah berubah dari dulu, kini dan selamanya. Sibuk cerita nak kembali kepada agama, tetapi senjata utama tetap pitih, pitih dan pitih.
- Taktik lapuk tetap digunakan. Tak kiralah secara terang atau tak terang TPM sendiri menawarkan tawaran rasuah kepada pengundi Manik Urai. Menang Umno dapat jambatan, kalau kalah maka macam biasalah. Semua kita sekat - royalti, peruntukan pusat. (Siapa suruh tak undi Umno kan kan kan?)
- Segala taktik dan harta benda kerajaan digunakan. Frasa kerajaan itu adalah Umno dan Umno itu adalah kerajaan tetap akan diguna pakai sampai bila-bila.
- Misteri beg hitam yang belum terbongkar memang bikin malu satu negara. Ini rupanya insan-insan yang mengaku Islam dan 1Malaysia rupanya.
- Media-media pencacai terus memainkan peranan mengampu masing-masing. Walaupun tekak rakyat dah muntah berbaldi-baldi, tak kisahlah. Janji teruskan menipu rakyat. Bilalah agaknya dia orang ni nak berubah.

PAS
- Dari awal-awal lagi dah over confident.
- Pengarah Pilihanraya berapa kali menipu secara terbuka. Habis difitnah Ustaz Nasa pasal 'malu mata' nak turun Kelantan. Padahal beliau dihalang dari masuk ke Kelantan. Tak kisahlah sokong ke tak UG, tapi hari itu cakap dah selesai macam mana boleh jadi macam tu?
- Kelantan dilocalise. Minta maaf - tapi sebab gelombang-gelombang riak dah mula menguasai Pas Kelantan, maka nyaris-nyaris kalah. Kenyataan Datuk Husam Musa pasal Umno guna politik wang tak boleh diguna pakai. Masa bila Umno lawan pilihanraya tak guna duit?
- Tang ni paling sensitif - TG Nik Aziz menghina Ustaz Nasa di khalayak ramai dan satu Malaysia tahu. Label 'sampah' itu agak keterlaluan. Di mana adab kita dalam berjemaah dan TG sendiri sebagai ulama? Adakah perlu kita memalukan seseoang itu sehingga satu Malaysia tahu? Sedangkan yang dimalukan itu Timbalan Presiden PAS sendiri.
- TG Haji Hadi sendiri dihalang dari turun ke Kelantan sehingga saat-saat terakhir. Mengapa? Pas Kelantan dah rasa kuat sangat ke? Apabila putusnya jemaah, macam mana pertolongan Allah nak sampai?

Macam-macam lagi. Tapi rasanya mesti ramai yang tak puas hati. Iyalah, kita kena pastikan Pas terus berpuak-puak ya tak? Pas Kelantan boleh ovewrite keputusan PAS pusat. Baru rock gitu. Selagi kita tuding jari dekat orang lain, selagi itu lah kita tak nampak kesalahan kita sendiri. Silap-silap PRU 13 semua negeri dapat balik kat Umno. Mustahil ke? Dah kalau Yang Atas nak macam tu siapa boleh halang. Jomlah hisab diri!


No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails