Tuesday, June 16, 2009

Kenapa Mesti Takut?

Dua tiga hari selepas muktamarPAS bising pasal isu pengharaman Sister In Islam(SIS). Maka berjela lah hujah perwakilan PAS mengapa SIS perlu diharamkan. Lalu usul tersebut diterima dengan sebulat suara. Tak payah debat-debat dan berhujah lagi kebanyakan ahli parti PAS tahu siapa SIS dan memang tidak setuju dengan apa yang diperjuangkan oleh SIS.

Malangnya, terdengarlah gegak gempita di kiri dan kanan. PKR membantah, DAP menghalang. Ini keterbukaan. Mengharamkan NGO bukanlah budaya kita. Maka serba salahlah pemimpin-pemimpin PAS. Yang mana nak buat ini, teruskan niat atau diamkan saja. Namun dalam pada itu sempat juga mufti Perak yang dah berbakul-bakul dikutuk dan dihina oleh penyokong PAS memberikan sokongan akan usaha ini. Namun mengambil pendekatan yang bijak dengan menyuruh dilakukan siasatan terlebih dahulu.

Malang seribu kali malang. Pejuang-pejuang Islam ini akhirnya tunduk dengan tekanan keadaan. Kerana terlalu ramainya yang menentang diharamkan SIS termasuklah mantan PM yang sedia tegar menyokong SIS ini akhirnya PAS kembali berlembut. Alasan yang dinyatakan oleh Naib Yang Dipertua PAS Shah Alam - supaya tindakan diambil dan dibetulkan. Di samping itu untuk mengukuhkan lagi ketakutan PAS mempertahankan tindakan itu dengan susulan ayat berikut - "Dalam perbincangan kita, kita bersetuju, perkataan itu (mengharamkan), menggambarkan kecenderungan dengan penggunaan kekerasan dan kuasa. Dan kalau itu yang dimaksudnya, ia bercanggah degan Islam itu sendiri," katanya dalam sidang media di Shah Alam.

Lalu ditambah lagi bahawa mereka bersetuju untuk memulihkan bukan mengharamkan. Apa yang ingin dipulihkan oleh PAS sebenarnya? Apa yang ditakutkan oleh PAS sebenarnya? Awal-awal lagi PAS telah tewas sebelum berjuang. Baru sahaja digertak sedikit angin kiri dan kanan. Lalu bergoyang-goyanglah pendirian pemimpin-pemimpin PAS. Lepas ini eloklah ditambah kita menegur SIS kerana kita sayangkan mereka. Lebih-lebih lagi rakyat Malaysia pun ramai yang menyokong SIS. Jadi janganlah kita menegur mereka kerana kita mungkin kehilangan sokongan pada PRU-13 nanti. Kasihan!

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails