Monday, June 8, 2009

Rumah Dah Siap, Pahat Masih Berbunyi!

Muktamar Pas baru sahaja dua tiga hari berakhir. Ada yang kata bagus, ada yang kata yummy! Ada yang kata best, tapi yang paling best ada yang kata langsung tak best. So, terserah kepada individu dan badan untuk menilainya. Tapi yang paling kawang tak best, kawang sendiri pun cakap tak best! Mungking pasal kawang tak ikut sekali muktamar, hanya ikut tak ikut perkembangan dari jauh.

Tapi kawang pening dan keliru. Dalam Islam kena ikut pemimpin. Tapi dalam muktamar sendiri pemimpin bercanggah pendapat! Baca dalam muktamar - dua tok guru iaitu Tok Guru Nik Aziz dan Tok Guru Haji Hadi tak sama pemikiran.

Tok Guru Nik Aziz cakap kerajaan perpaduan mengarut. Tok Guru Haji Hadi pula cakap kita kita akan buat kajian dan rundingan secara terperinci tentang kerajaan perpaduan. Aduh! Yang mana satu kawang nak pakai ni? Cuba rakan-rakan kat luar tu bagi penjelasan sedikit. Tidak boleh ke pemimpin kita menggunakan perkataan yang senang dan ringkas untuk difahami. Nak kata nak! Kalau tak nak kata tak nak!

Dah kalau pemimpin kat atas pun terang-terang tak sekepala, apa lagi. Bersorak horeyy la media massa kat luar tu. Apa lagi, bola tanggung! Masa nilah nak laga-lagakan pakatan rakyat dan orang-orang PAS. Huk aloh! Dalam masa yang sama blogger-blogger pakatan rakyat sendiri di anak tirikan. Keutamaan diberikan kepada media massa kerajaan. Lepas tu bila dia orang pusing-pusing statement pemimpin kita, kita bising. Alahai. Bila la kita nak berubah? Tak serik-serik.

Satu lagi yang menjadi kemusykilan besar kepada kawan adalah semasa pengumuman dan pengistiharan pemenang jawatan Naib Presiden. Ingatkan dalam pilihanraya saja yang ada pengiraan semula, dalam Pas pun ada? Kita bising bila Persidangan Agung Umno melambat-lambatkan pengiraan undi. Lama dah pukul 1 pagi baru lah tahu keputusan siapa ketua pemuda Umno. Kita? Esok pagi baru tahu? Takkan SPR Pas pun pakai undi hantu jugak kot?

Besarlah harapan hati kawang jika kita dapat memperbaiki kelemahan-kelemahan kita ini. Janganlah dok syok sendiri sahaja. Cakap rakyat sokong kita bla bla bla! Rakyat cuma dah meluat sangat dengan Umno bukannya sokong kita sangat pun! Sementara dia orang suka kat kita, gunalah kesempatan ini dekatkan diri kepada kita. Jangan penyokong pun pening, depa lagi lah? Belajar lah mengaku kesalahan diri! Kita masih belum cukup kuat, masih kena kerja kuat lagi? Kalau nak kata muktamar ini berjaya? Syoklah lu sendiri.


No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails