Thursday, June 18, 2009

Tepuk! Tepuk! Tepuk!

Benarlah kata-kata orang bijak pandai, " Dugaan yang terbesar itu bukanlah semasa kita sedang susah, tetapi semasa kita senang". Bertepatan sekali dengan suasana pada hari ini. Orang bergaduh bukan tengah susah, tetapi kerana senang. Kerana pada masa senang inilah masa yang paling sesuai untuk mengutip segala hasil dan menebus kembali segala jerih payah sewaktu senang dahulu.

Semasa susah dahulu, semua orang bersatu padu. Saling tolong-menolong. Susah payah saling berganding bahu untuk mengatasinya. Namun, apabila telah sedikit senang kawan semasa susah itu dicantas. Dipijak-pijak dan dipeteh-peteh. Kerana kawan itu bisa sahaja akan menjadi penghalang untuk dia menuju ke puncak jaya. Kerana matlamat, segala tarbiah dan pegangan yang selama ini tersemat kukuh di dada berciciran begitu sahaja.

Matlamat hidup adalah untuk Islam. Solatku, Ibadatku, hidupku dan matiku kerana Allah taala. Namun kerana diuji sedikit dengan kuasa dan kesenangan semuanya ditinggalkan. Hanyut dengan longgokan harta benda dan harta rampasan perang. Sepertimana peristiwa Perang Uhud. Setelah melihat harta yang berlonggok-longgok ditinggalkan, maka sang pemanah yang diamanahkan untuk menjaga bukit Uhud turun untuk mendapatkan harta rampasan perang. Akibatnya musuh menyerang dari belakang dan ramai yang gugur syahid. Jasad Nabi yang mulia turut terpukul dan berdarah terkena serangan musuh.

Kini bergembiralah orang yang ingin melihat Islam berpecah. Hanya kerana satu isu yang cukup mudah diselesaikan, hancurlah sebuah jemaah yang mendukung cita-cita mulia. Sedangkan musuh hanya duduk bersorak sambil bertepuk tangan. Melihat drama yang begitu mengikut skrip dan perancangan yang dikehendaki.

Wahai orang-orang yang mengejar harta benda dan duit. Pergilah kamu dan tonjolkan diri. Cukuplah membuat onar dan duri kepada saudara-saudara kamu yang lain. Kepada pejuang-pejuang Islam, usahlah lupa -kejutkan kembali saudaramu yang sedang lena diulit mimpi. Perjuangan masih panjang namun kita bercakaran sesama sendiri. Sedang musuh sedang girang sekali. Tepuk! Tepuk! Tepuk!

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails