Wednesday, May 21, 2008

Mokhzani Dah Keluar Umno(Baru)! Mukhriz Bila Lagi?

Satu Malaya dah tahu, Mokhzani sudah keluar Umno mengikuti bapa dan ibunya. Tapi pasti yang bertanya kenapa sampai sekarang Mukhriz masih lagi berada dalam Umno. Dan dalam masa yang sama bersedia untuk menghadapi apa saja halangan dan rintangan. Sedangkan bila-bila masa sahaja beliau akan dikenakan tindakan oleh MT Umno.

Di sini, mungkin rakyat marhaen macam saya boleh jadi keliru. Mengapa Tun Mahathir dah keluar, Mukhriz masih lagi di dalam. Derhaka ke si Mukhriz ni, seperti mana Opah Fidah yang derhaka itu. Teringat saya semasa persidangan Umno(tak ingat bila), Opah Fidah la yang meluru dan datang memeluk Tun Mahathir apabila Tun mengumumkan untuk meletakkan jawatan. Dah tak kisah halal haram masa itu. Kan Tun itu ibarat ayahnya sendiri? Tapi kini, di kala Tun dah tak ada apa-apa kuasa dalam Umno, ke mana pergi nya pengikut-pengikut yang mengerumuni beliau dan memaksa beliau supaya jangan meletakkan jawatan itu?

Berbalik kepada Mukhriz, bagi saya ini salah satu strategi politik yang dirancang oleh Tun sendiri. Ibarat bermain catur, satu pergerakan di atur untuk mengelirukan pihak lawan dan melindungi pergerakan yang sebenar. Tun akan mengatur gerak dari luar, sementara itu Mukhriz akan bergerak dari dalam.

Jangan dilupa, persoalan utama di dalam Umno sekarang adalah untuk mengesa Pak Lah berundur dari posisinya sebagai presiden parti. Buat seketika, seolah-olah isu ini telah senyap seketika. Semua ahli-ahli Umno seolah-olah berdiri teguh di belakang Pak Lah. Najib pun seolah-olah akan mempertahankan Pak Lah habis-habisan.

Jangan lupa, ini dunia politik. Seribu kemungkinan boleh terjadi. Najib tidak akan membiarkan Pak Lah terus berkuasa dan dia pula bersabar untuk menunggu peralihan kuasa. Semakin jelas sebenarnya kedudukan Pak Lah semakin lemah dari atas dan dari bawah. Lihat pula bagaimana reaksi daripada Muhyiddin Yassin dan Ku Li sendiri. Ahli-ahli Umno sendiri tidak sabar-sabar untuk melihat Pak Lah rebah dan beredar dari kerusi no.1 Umno itu.

Setiap seorang seolah-olah mempunyai perancangan masing-masing. Tidak hairan dan pelik jika Tun keluar dari Umnno. Yang pastinya seperti kata Musa Hitam, duri sudah dicabut. Perhatian ahli Umno sekarang lebih fokus bagaimana untuk memastikan Pak Lah jatuh dan Khary dicampak daripada Umno. Dan sudah tentu sekali, Pak Lah dan Khairy tidak akan menunggu masa untuk ditalkinkan. Mereka juga mempunyai senjata masing-masing yang sedang dan akan dikeluarkan bila-bila masa mendesak.

Oleh itu, Saudara Anwar. Percepatkanlah perolehan kuasa. Terlalu banyak perkara yang perlu diubah. Jangan sampai musuh kita kembali kuat dan bersatu setelah duri-duri dari badan mereka dicabut. Dan kepada pemimpin pakatan rakyat, janganlah terlalu mudah memaafkan Mahathir. Banyak sangat perilakunya yang kita tidak sukai suatu masa dahulu. Lagipun dia keluar Umno selagi Pak Lah berkuasa. Kalau orang lain berkuasa belum tentu lagi.

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails