Tuesday, August 5, 2008

I Join Syeikh Kickdefella too...

Memang confirm Pak Syeikh Kickdefella tak pernah kenal blog ini. Tak kenal tuan blog ini. Tapi tak apa. Pasal saya peminat setia blog Pak Syeikh walaupun bukan semua entry saya suka. Tapi tak semestinya apa yang kita tak suka itu kita mesti musuhi. Oleh itu tahun ini blog ini akan menyambut hari kemerdekaan secara unik. Nak tahu apakah sebabnya??












Ya! Sempena pilihanraya kecil Permatang Pauh ini, kita bukan sahaja akan mengibarkan bendera separuh tiang tapi juga bendera secara terbalik. Pilih satu antara dua pun tak ada masalah. (Dekat rumah tak beli lagi bendera, nanti letak terbalik sekali). Sebab dan musababnya?? Simple tapi complex. Tak payah terang dan cerita panjang-panjang, saya copy paste petikan kata-kata Pak Syeikh Kickdefella :

As we were discussing the future of this country, we should realised that Men and Women of this beloved Malaysia begins to suffer more than they have too, some started to lose their jobs while others find it more and more difficult not to lose their sanity.

Some still cry over the lost of Sharlinie and the death of Nurin. These two unfortunate Malaysian are the future of our country and they have brought us together is so many ways; yet, despite the sorrow, what have we achieved?

Yup! Bukan kerana Pilihanraya kecil sahaja yang sekali lagi akan menyaksikan kekotoran dan taktik-taktik keji yang akan dipergunakan sepenuhnya untuk menghasilkan keajaiban, tetapi juga kerana keadaan yang berlaku di negara Malaysia tercinta ini.

Kita kata kita aman - tapi mengapa kadar jenayah semakin naik.
Kita kata kita makin maju - tetapi mengapa makin ramai yang makin mundur ke belakang?
Kita kata ekonomi kita bagus - tetapi mengapa semakin hari ekonomi keluarga makin mengecut.
Kita kata pendidikan makin bagus - tetapi mengapa ranking universiti kita makin menjunam?
Kita kata kita semakin hebat - tetapi kehebatan anak-anak kita kepada merempit, masalah sosial dadah dan pelbagai lagi.
Kita kata kita masih dapat sokongan - Walau dah hilang 5 negeri dan K.L hangus, masih lagi bermimpi.
Kita kata kita makin ke hadapan - Pulau Batu Putih dah tergadai, WPI bakal menyusul dan Johor coming soon.
Kita kata kita ada kuasa - tapi PM kita asyik tidur dan buat keputusan flip-flop setiap masa.

Mimpi kita untuk menjadikan Malaysia sebuah negara yang bebas dan berdaulat jauh daripada menjadi kenyataan. Dan sudah pasti kemerdekaan yang ke-51 akan dipenuhi dengan mitos-mitos ciptaan. Adakah sekali lagi sang Saka Bangsa akan memenuhi dataran merdeka. Betapa kerakusan politik pada hari ini mencapai tahap memualkan. Adakah politik itu kotor? Tidak! Tetapi merekalah yang mengotorkan politik dan mengakui politik itu kotor dan memaksa kita menerima kata-kata mereka bahawa politik itu kotor.

Adakah politik Rasulullah Sallahualaih Wasalam kotor? Adakah politik Abu Bakar kotor? Adakah politik Umar kotor? Adakah politik Usman kotor? Adakah politik Ali kotor? Lalu jika bukan dengan politik dengan apakah mereka memerintah dan mentadbir negeri?

2 comments:

azizi said...

setuju.
setuju sgt2.

kak ja said...

Salam Ciklee,

Kja sgt bersetuju dgn Azizi..Aduhai Ciklee, aduhai...

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails