Wednesday, August 6, 2008

Mengapa Tahap I.Q Polis Kita Tahap NULL??

Buat lagi.. Dan lagi.. Dan lagi.. Jangan serik.. Tak payah serik.. Tak akan serik... Biar orang menyampah, orang menyumpah orang menyeranah. Sampai satu tahap di Malaysia ini, pihak polis kita yang dikatakan antara yang tercekap di dunia sekali lagi menyerlahkan kecekapan mereka.

Namun, sekali ini kecekapan mereka ditambah dengan kebebalan tahap maksimum sekali. Itulah Malaysiaku. Itulah negaraku. Polis bukan lagi untuk menjaga keselamatan rakyat Malaysia, tetapi jelas berkhidmat untuk pemerintah yang korup sahaja. Biarkan sahaja kerana mereka makan gaji.

Biarkan sahaja kerana mereka juga seperti kita kerana terpaksa menurut perintah. Apa nak jadi? Seringkali yang berlaku ini hanyalah dalam filem tamil atau hindustan sahaja. Namun, ianya benar-benar terjadi di negara ini. Kalau beginilah tahap pemikiran polis di Malaysia, apalah yang diharapkan kepada mereka untuk menyelesaikan masalah-masalah yang lebih kritikal.

Tidak terkejutlah jika kadar jenayah semakin membukit bukannya menurun, kerana mereka ternyata lebih berminat untuk membuat sekatan jalan raya daripada mencegah jenayah.
Apa kes berprofail tinggi yang telah selesai? Semuanya tergantung tak bertali. Kes Altantuya sama macam cerita wayang gambar. Kes Sharlinie tak penting kerana dia bukan anak menteri. Kes pembunuhan anggota polis sewaktu serbuan dadah sampai sekarang tiada pembelaan. Apa yang penting? Kes liwat, perhimpunan di Parlimen dan benda yang dalam demokrasi semuanya dah termaktub halal tapi diharamkan.

Ke mana perginya kebijaksanaan pihak atasan polis. Juga pihak bawahan ? Semuanya dah letakkan otak mereka di kepala lutut atau di mana? Bayangkanlah dengan kesempitan yang semakin menekan, minyak yang semakin tinggi, harga barang yang semakin meroket naik di tambah lagi dengan sekatan jalan raya - bukan di jalan raya tetapi juga di lebuh raya. Sekatan pula di adakan sewaktu warga negara sibuk untuk ke pejabat masing-masing. Apa tugas anggota polis ?? Lepak-lepak di tepi jalan sambil bersarapan dan tayangkan muka untuk disumpah seranah oleh orang ramai.

Sudah tentu gaji mereka dibayar kami. Bukannya pemimpin-pemimpin mereka yang bobrok. Malah dalam realitinya mereka mungkin tak payah bayar cukai langsung. Walaupun gaji mereka berjuta setahun. Atas kertas mungkin ya ada terlulis sudah dibayar, tetapi realitinya hanya perlukan tandatangan boss mereka dan tak payah bayar langsung cukai berkenaan. Lalu siapa yang menampung kutipan cukai itu? Kamilah yang kerja bulan makan bulan ini. Luahan perasaan ini ditujukan kepada anggota-anggota polis yang meletakkan otak mereka di atas kepala lutut.

Insaflah dan kembalilah ke pangkal jalan. Jika hidup hanya untuk menjadi hamba manusia sia-sia lah tujuan asal untuk ke dunia ini. Sesungguhnya setiap manusia ada peranan dan tugasnya. Kepada ahli-ahli politik yang bobrok di atas sana sedarlah suatu hari nanti kita semua akan bertilamkan tanah. Tak lama pun makan nasi. Tak nak sedar-sedar ke?
Mintak maaflah kalau entry kali ini sedikit pelik. Luahan perasaan. Aku pun manusia.

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails