Thursday, August 28, 2008

Hari Ini Dalam Sejarah

Jadi pada hari ini secara rasminya satu lembaran sejarah penting terpahat. Secara rasminya DSAI telah mengangkat sumpah sebagai seorang ahli Parlimen Malaysia yang sah pada hari ini. Dan turut berperanan besar sebagai Ketua Pembangkang Malaysia. Ironinya, jawatan ini mungkin dilucutkan tidak lama lagi. Kerana beliau tidak lagi berperanan sebagai ketua pembangkang tetapi memegang jawatan baru sebagai Perdana Menteri Malaysia ke - 6.

Sebelum ini, ramai yang kabur. Termasuklah saya tidak terkecuali. Apabila Anwar menguwar-uwarkan pertukaran kerajaan pada September 2008, ramai yang memandang sinis akan kenyataan tersebut. Lagilah media-media perdana. Mereka seolah-olah begitu berselera sekali setelah mendapat satu bahan baru untuk memperlekehkan dan memperkecilkan agenda berkenaan. Ekoran serangan bertalu-talu yang dilemparkan oleh media perdana tanpa kenal batas belas kasihan, kita turut menjadi keliru dan kadang-kadang hilang punca.

Bukan sahaja rakyat marhaen, golongan pemimpin-pemimpin Pakatan Rakyat juga ragu-ragu adakah perlaksanaan agenda ini boleh menjadi kenyataan. Sepintas lalu ia mungkin hanya angan-angan. Ditambah dengan serangan kiri dan kanan ekoran isu demi isu terhadap DSAI. Namun ternyata selepas majlis angkat sumpah yang disempurnakan oleh DSAI pada pagi tadi terlihat begitu terang sekali jalan untuk Pakatan Rakyat ke Putrajaya.

Persoalan samada DSAI layak atau tidak menjadi Perdana Menteri kita tolak ke tepi dahulu. Yang nyatanya jelas percaturan yang dibuat telah membuahkan hasil. Seperti yang dinyatakan di dalam tajuk politik dan catur yang terdahulu, jelas pemikiran orang politik begitu kompleks sekali. Jelasnya plan A hinggalah plan Z sudah berada di dalam saku mereka.

Maka hari ini juga, jelas kebimbangan memuncak di pihak yang satu lagi. Apapun kita mengharapkan segala yang berlaku akan memberi sedikit kelegaan dan kebaikan kepada rakyat setelah puas diganyang oleh pemerintah yang langsung tidak peduli akan keperitan, kejerihan dan penderitaan rakyat bawahan. Seperti juga harapan seorang pemberita NTV 7 yang tersiar di internet, semoga perkataan liwat dan bersumpah dapat dilupuskan sementara. Cukuplah buat masa kini.

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails