Tuesday, April 7, 2009

Amanah Semakin Berat!

Tahniah diucapkan kepada yang menang! Kepada yang kalah, silalah berubah! Kalau boleh, tukarlah kapal yang semakin bocor dan hanya menunggu masa untuk karam itu. Rakyat masa kini bukan lagi berperangai sama seperti zaman 80 an dahulu. Dahulu undi mereka boleh dibeli dengan kain pelikat, anak ayam, gula dan duit. Tapi rakyat kini terima semua itu, tapi undi mereka belum tentu.

Kegembiraan sudah tentu dizahirkan. Sujud syukur dilakukan sebagai tanda kesyukuran atas anugerah dari yang Maha Esa. Namun, janganlah sampai melampaui batas. Lebih-lebih lagi perjalanan di depan masih jauh. Tanggungjawab yang diberikan haruslah dipikul dengan amanah. Jangan pemimpin hanya merayau ke ceruk kampung hanya semasa pilihanraya sahaja, tetapi selepas pilihanraya hilang begitu sahaja.

Kepada UBN, ia petanda bahawa rakyat terus menolak parti yang mendokong rasuah, yang menyalahgunakan kuasa, yang memperbodohkan rakyat, yang menggunakan rakyat untuk kepentingan perut masing-masing. Yang terus-terusan menganggap intelektual rakyat di tahap minda budak sekolah. Yang tidak menganggap rakyat sudah matang dan sudah muak dengan lakonan spastik pemimpin-pemimpin mereka.

Namun, ia bukan laluan mudah untuk pejuang-pejuang rakyat mencapai kejayaan. Ia bukan ibarat karpet merah yang akan menjadi lesen untuk negara ini dibebaskan daripada kekuasaan UBN. Ia bermakna kita perlu bekerja lebih kuat lagi. Jika tiada air mata, jika tiada darah yang tertumpah merah, jika tiada peluh yang basa, jika tiada jerih perih bukan perjuangan namanya. Namun, kita hanya mampu merancang, Allahlah penentu segalanya.

Syabas dan jutaan tahniah kepada semua pejuang-pejuang tiada nama, kepada Bloggers Network Perak, bloggers-bloggers yang bernama dan tidak bernama, kepada Makcik temah, Pakcik Zarip, Hussein, Ah Kow, Ramasamy dan sesiapa sahaja yang terlibat secara langsung dan tidak langsung. Sesungguhnya semua orang terlibat meskipun hanya dengan sekadar kiriman doa. Kepada Datuk Seri Nizar selamat berbahas di Parlimen. Rakyat ingin melihat suara rakyat berkumandang di Dewan Rakyat. Tahniah juga kepada S. Manikumar yang akan memegang amanah menjaga Bukit Selambau. Sambil menghayati kemenangan - kita lawan tetap lawan!

1 comment:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails