Friday, April 3, 2009

Hari Ini Dalam Sejarah!

Maka tercatitlah akan tarikh 3hb April 2009 sebagai satu tarikh besar. Pada hari ini lengkaplah teori RAHMAN yang sering bermain-main di mulut peminat-peminat politik. Hari ini juga maka lengkaplah Malaysia apabila memiliki seorang Perdana Menteri yang keenam. Pada hari ini jugalah menjadi saksi terlantiknya seorang Perdana Menteri yang penuh kontroversi. Walau apapun kata rakyat di luar sana, Najib Tun Razak telah nyata menjadi Perdana Menteri menggantikan Abdullah Ahmad Badawi.

Ironinya, sesetengah pihak suka. Ada yang tidak suka. Walaupun Perdana Menteri yang sebelum ini dilantik dikenali sebagai 'Mr. Clean', anak didik mantan Perdana Menteri Malaysia yang ke-4 ini penuh dengan cerita-cerita yang sudah lama tersohor di kalangan rakyat. Walaupun banyak juga kebaikan yang dibuat beliau tetapi cerita-cerita yang tersebar kebanyakannya tidak beberapa baik adanya.

Mungkin akan ada orang yang mengatakan Malaysia hari yang malang pada hari ini. Demokrasi yang memang telah lama mati kini mati lagi. Ibarat seekor kucing yang dikatakan ada 9 nyawa. Biar apapun telahan kita, dunia belum kiamat. Ia tidak akan kiamat selagi matahari belum terbit dari sebelah barat. Ia tidak akan kiamat sebelum Imam Mahadi yang sebenar muncul. Ia tidak akan tamat sebelum Yahudi dibinasakan dari muka bumi. Ia tidak akan tamat selagi Yajuj dan Ma'juj keluar dari perut bumu. Ia tidak akan kiamat selagi Dajjal belum keluar menampakkan diri. Ia tidak akan kiamat selagi Nabi Isa turun semula untuk membunuh Dajjal.

Oleh itu, tidak perlu berkeluh resah. Memang liku-liku perjuangan itu penuh dengan onak dan duri. Manisnya sebentar, pahitnya kekal sampai ke mati. Berapa ramai pahlawan sejati mati di dalam medan perjuangan, beberapa ramai tokoh negarawan yang mati di dalam penjara. Berapa ramai rakyat yang tidak bernama terkorban angkara nafsu serakah manusia. Namun ia tidak akan merencatkan langsung semangat yang dinamakan perjuangan.

Perjuangan yang batil dan hak itu akan sentiasa berterusan. Ia tidak akan selesai sehinggalah hari kiamat. Mati seorang pemimpin akan diganti dengan pemimpin yang lain. Mati seorang ulama' akan muncul ulama' yang lain. Mati seorang lelaki akan muncul lelaki yang lain. Namun ingatlah. Perjuangan untuk menegakkan Islam di muka bumi sebagai pemerintah tidak akan terpadam. Sehinggalah Islam itu berjaya didaulatkan.

Semakin pahit semakin manislah nilai perjuangan itu. Tidak sedikit yang teluka, cedera parah, digomol dan terkorban. Ia hanyalah secebis kisah perjuangan. Oleh itu, kita perlu istiqamahkan diri dalam perjuangan ini. Kerana perjuangan yang pahit itu matlamatnya hanya satu. Kepada keredhaan Illahi dan membawa ke syurga. Ayuh! Berkorbanlah walaupun pengorbanan itu pahit.

1 comment:

clue said...

sejarah hitam ..

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails