Thursday, April 2, 2009

Zahid Hamidi Hina Budaya Orang Cina?

Boleh tahan juga kempen BN di Kampung Baru Kuala Sepetang - Bukit Gantang. Berkempen tak salah. Cuma janganlah sampai melampaui etika dan moral. Tidak kiralah parti mana pun, dalam pilihanraya siapa sahaja tidak di larang untuk berkempen. Gunakanlah apa sahaja daripada banner, pemplate, poster, ceramah dan apa saja.

Tapi kali ini ia memang membuka mata. Juga mampu membeliakkan mata sesiapa sahaja yang melihat. Zahid Hamidi yang seringkali menonjolkan diri sebagai seorang yang mempunyai pengetahuan agama kerana latar belakang beliau dari aliran agama menyokong konsert gadis seksi sewaktu menghadiri kempen di situ. Pentas tarian hanya diletakkan di belakang Zahid Hamidi yang pada masa itu sedang mengadakan sidang akhbar.

Tidak pasti samada untuk membodek atau mengampu, Zahid Hamidi secara sedar atau tidak dia telah menghina kaum Cina. Kata beliau dia memahami mengapa tarian ini dibuat kerana ia adalah budaya Cina. Pertama kali rasanya kita diperkenalkan budaya tarian seksi ini adalah berasal dari kaum Cina.

Sebelum ini tidak pernah pula kita diperkenalkan tarian ala Barat ini sebahagian daripada budaya masyarakat Cina. Dengan mengatakan ini adalah budaya masyarakat Cina ia seolah-olah satu penghinaan kerana budaya Cina juga mengetahui batas-batas susila dan kesopanan. Pakaian penari-penari dan juga gerak tari yang lebih kepada tarian tiger show bukanlah budaya yang ingin ditonjolkan oleh masyarakat Cina. Ia adalah satu budaya sonsang dari Barat yang tidak ingin diperkenalkan langsung kepada golongan muda kerana ini mengundang kepada masalah sosial dan budaya seperti hari ini.

Seingat saya ini bukan kali pertama BN Perak menggunakan konsert seperti ini bagi kempen pilihan raya. Semasa PRU 12 dahulu ia pernah digunakan di Tambun, Ipoh. Bagaimana agaknya Pak Haji dan Mak Haji yang tengok tarian ini dekat majlis itu. Mesti dia orang seronok sambil-sambil goyang badan dan ikut lenggok tarian. Ke ini bukan budaya kita? Pak-pak Aji Umno mesti suka kan ? Patutlah Umno Parti Ajaib. Umno juga yang kena!

Gambar sumber: Malaysiakini. Untuk video boleh lihat di sini

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails