Sunday, April 5, 2009

Politik Gempak!

Gempar! Memang Gempar! Satu Malaysia gempar! Macam biasa apa sahaja yang Datuk Seri Anwar Ibrahim umumkan, apa saja yang dia cakap akan di masukkan ke dalam kategori 'gempar'. Seawal pasca PRU-12 sehinggalah hari ini, DSAI tak habis-habis buat cerita gempar. Tapi hasil atau keputusan daripada pengemuman-pengumuman ini tidaklah gempar macam ceritanya. Lebih banyak yang melantun balik kat muka Pakatan Rakyat daripada muka Umno Barisan Nasional(UBN).

Kalau dalam dunia artis kita kategorikan ia sebagai publisiti murahan. Contohnya di dalam majalah mangga. Pakai dedah dada, dedah betis, pakai bogel 3/4 suku - ambil gambar lepas itu cakap saya inginkan seorang suami yang beriman. Suami yang tak tinggal solat, suami yang rajin mengaji, yang akan membimbing hidup dia ke arah hidup yang lebih beragama. Sambil-sambil tu posing dekat kolam renang sambil tunjuk lurah dendam sampai orang yang tengok naik geram.

Semalam pun diwar-warkan bahawa DSAI akan membuat pengumuman kategori tergempar. Ingatkan berita gempar tu mampu mengegarkan bukit Selambau atau Bukit Gantang. Cuba-cuba juga merisik di mana gemparnya. Rupa-rupanya naib Presiden PPP nak masuk PKR. Alahai. PPP tu parti mana? Saya tak tahu pun PPP tu parti komponen UBN. Kiranya itu ke berita yang bertaraf gempar itu?

Dengar khabarnya 6,000 orang yang akan mengikut jejak langkah beliau. Semua sokong Pakatan Rakyat dan akan sertai PKR. Persoalannya betulkah jumlah ahlinya seramai itu. Juga adakah kategori 6,000 orang dibahagikan dengan 22 juta orang rakyat Malaysia boleh termasuk dalam berita gempar?

Saya rasa DSAI perlulah menukar strategi. Tidak usahlah lagi sibuk dengan publisiti murahan dan politik gempar ni. Kata orang muda gempak beb! Yang ditakuti bukan sahaja UBN nanti yang gelak dan meluat dengar berita yang gempak tapi sekadar tahap picisan - malah penyokong-penyokong pakatan Rakyat pun turut tersengih nanti bila momokan itu diulang-ulang. Belajarlah daripada kesilapan lalu.

Sepertimana isu lompatan parti ahli Parlimen BN ke Pakatan Rakyat suatu masa dulu, isu ini turut memakan Pakatan Rakyat di Perak. Ia, memang Pakatan Rakyat di pihak yang benar. Cuma ia bukan satu tugas mudah untuk memberi penerangan dan memotong hujah pihak UBN yang dilengkapi jentera-jentera media berat daripada televisyen dan surat khabar. Ia turut menjadi satu beban kepada jentera-jentera Pakatan Rakyat untuk memberi penerangan semula terutamanya kepada mereka yang di atas pagar. Juga menjadi modal untuk penyokong-penyokong UBN menghalalkan apa yang terjadi di Perak.

Dan bagi saya ia telah berjangkit kepada Hindraf pula. Malaysiakini mengatakan masyarakat India akan memberi sokongan penuh kembali kepada BN jika pemimpin mereka dibebaskan. Ia umpama serampang dua mata. Memberi harapan kepada PM yang baru dan juga sebagai umpan supaya pemimpin mereka dibebaskan. Andai kata pemimpin mereka berjaya dibebaskan ia sudah tentu satu rahmat buat mereka.

Sokongan masyarakat India adalah satu yang subjektif. Akhir-akhir ini banyak isu tuntutan Hindraf dan juga isu Kugan menjadi pemangkin kemarahan masyarakat India. Ia akan memakan masa yang panjang untuk menarik kembali sokongan yang pernah diberi kepada BN kerana luka mereka sudah terlalu dalam. Dalam masa yang sama, masyarakat India telah mula mengenali ketulusan PAS dan Pakatan Rakyat yang sebelum ini amat ditakuti mereka untuk didekati. Kejayaan media-media UBN menjadikan ia satu mitos yang akhirnya berjaya diruntuhkan masa kini.

Namun kita mengharapkan politik gempak ini tidak akan berterusan dan menjadi satu budaya baru kepada suasana politik tanahair. Cukuplah dengan budaya politik yang tidak sihat yang mewarnai politik Malaysia hari ini. Pulihkanlah kembali suasana politik yang sihat dan memberi manfaat kepada masyarakat Malaysia keseluruhannya. Kepada DSAI eloklah kita menumpukan perhatian kepada memperkukuhkan Pakatan Rakyat supaya setiakawan yang dibentuk tidak akan menjadi sia-sia. Juga memberi fokus kepada PM baru yang akan menjadi senjata baru kepada UBN.

sumber gambar : Malaysiakini

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails