Monday, April 13, 2009

Melayu Belum Berubah!

Memang betul Pakatan Rakyat menang di Bukit Gantang dan Bukit Selambau. Memang betul UBN menang dekat Batang Ai sahaja. Memang betul surat-suratkhabar depa semua malu alah nak tulis berita yang betul. Memang betul ramai orang Umno yang melompat bila mereka kalah dekat Bukit Gantang dan Bukit Selambau. Memang betul ramai orang Pas yang bersyukur dan sujud syukur kerana menang di Bukit Gantan dan bukit Selambau.

Tetapi tak cukup dengan itu sahaja. Kita kena korek balik segala kelemahan kita di Bukit Gantang dan Bukit Selambau. Kita bercakap kita bekerja kerana Islam. Kita bercerita kita bekerja kerana rakyat. Kita berseloka bahawa parti segalanya. Tapi apabila sampai saat dan ketika yang menuntut supaya kita melaksanakan apa yang dicakap, dicerita dan diseloka banyak ketika kita gagal.

Di Dun Trong kita hanya berjaya dapat 43% undi Melayu sahaja. Kena buat selidik, kena buat post-mortem kena buat muhasabah. Kalau kita asyik salah dan tunding jari kat orang lain sahaja, memang kita kekal begitu sampai bila-bila. Persoalannya kita tengok dalam diri kita, parti kita, orang kita, gerak kerja kita dan kekurangan kita.

Orang yang tidak dapat menerima kekurangan diri sendiri adalah orang yang syok sendiri. Orang yang bakal ditolak oleh orang lain. Seperti UBN sekarang. Tetapi tidak mustahil jika kita pun dihinggapi penyakit yang sama seperti mereka, kita pun akan terkena perkara yang sama. Menarik untuk diulas adalah peranan bloggers network Perak yang bertungkus lumus siang dan malam mencari bahan berita.

Namun malangnya, luahan hati mereka menceritakan seribu serba kepedihan yang dilalui. Yalah, sebut berjuang ye tak? Tetapi macam mana tak sakit hati kalau nak masuk dalam bilik gerakan pun tak dapat Pasn? nak maklumat kat mana MB pun tak ada orang yang sudi membantu? Betapa kita menjadi manusia yang pelik. Orang ingin membantu pun kita tidak sudi. Jangankan memberi sokongan moral, pandangpun tak sudi.

Memang soal wang tidak menjadi masalah dalam parti PAS. Bisa sahaja pendokong-pendokong parti bekerja siang malam tanpa diberikan upah dan gula-gula. Namun, ia bukanlah bermakna kita boleh memperlekehkan orang lain kerana kita telah bekerja secara 'ikhlas'. Sepatutnya keikhlasan kita itu dikongsi bersama dengan orang-orang yang sama-sama bersemangat seperti juga kita. Lebih-lebih lagi matlamat dan tujuan yang ingin dicapai adalah sama.

Sepatutnya kita menyokong usaha-usaha bloggers yang ingin turut sama-sama membantu menyampaikan maklumat secara langsung dan tepat. Namun malangnya, peranan ini tidak di gunakan seperti yang sepatutnya dan bloggers-bloggers yang bekerja siang malam hanya untuk memenangkan Pakatan Rakyat terpaksa memendam rasa dan makan hati.

Internet telah menjadi pemangkin kebangkitan rakyat dalam pilihanraya yang lalu. UBN turut mengakui hakikat ini dan kini sedang berusaha untuk membangkitkan prasana mereka dalam bidang IT bagi menyaingi kebangkitan rakyat. Malanglah kiranya ia tidak diambil sebagai suatu medium besar yang telah mampu menyekat media-media UBN dari berleluasa. Selain itu kerana kejumudan kita, kita telah menumpulkan senjata yang diakui tajam dan bisa. Masa untuk muhasabah dir

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails