Wednesday, April 1, 2009

Anak-Anak Kita!

Hari ini, mari kita berkongsi sedikit pengalaman cik daung mengenai perilaku ataupun peribadi anak-anak bangsa kita. Setiap hari cik daung akan menghantar anak-anak ke taska mereka yang terletak berhampiran rumah. Taska mereka ini terletak di sebuah apartment kos rendah. Sebenarnya ia sebuah rumah yang dijadikan tempat jagaan kanak-kanak. Namun apa yang agak menyedihkan dan mengkusutkan kepala cik daung adalah tingkah laku anak-anak remaja dan sekolah rendah yang rata-ratanya adalah anak bangsa kita.

Senario 1:
Sesudah menghantar anak-anak cik daung, seperti biasa cik daung masuk ke dalam lif. Sudah ada di dalam itu seorang remaja perempuan dalam tingkatan 2 atau 3 kot. Pakaian baju singlet yang macam baju pagoda yang nampak ketiak tu dan seluar pendek. Ada iras baru bangun tidur pun ada. Bangsanya sama dengan cik daung. Tapi yang sedihnya lepas sahaja keluar lif dia lihat kiri kanan. Ternampak seorang budak lelaki yang mungkin adiknya. Celak* kau. Bab*, lahan*t, orang tunggu dah lama kau duduk kat sini je. &^*(%#@. Masya Allah. Tak dapat cik daung bayangkan anak bangsa cik daung - seorang remaja perempuan boleh mengeluarkan kata-kata kesat yang sedemikian rupa.

Agaknya bagaimana dia dididik dalam keluarganya. Adakah kerana di bandar ini memang penuh dengan sosial sana sini maka anak-anak kita telah hilang kelembutan bahasa dan pakaian?

Senario 2:
Cik daung ingin menaiki lif seorang diri untuk balik ke rumah. Kemudian datang dua orang remaja perempuan Melayu yang turut ingin pulang. Kemudian apabila lif sampai kami masuk sekali. Tapi yang tak tahannya, sambil duduk dalam lif tu dia orang punya sembang macam kat kedai mamak. Punya kuat. Tak ada cover-cover ataupun rasa sikit malu dekat orang laki seorang ini. Sebaliknya cik daung pula yang rasa malu. Dunia sudah terbalik agaknya. Ke mana budi bahasa wanita-wanita Melayu. Masih ada tersisa ke atau dah dimamah dek hidup di bandar yang serba-serbi moden ini. Rasanya elok lah kalau mereka cover-cover suara sikit, takkan dah hilang rasa malu kot.

Senario 3:
Keluar dari lif, ternampak seorang lelaki sedang menunggu rakannya. Ada kawan dia seorang perempuan Melayu dalam umur 25-27 tahun. Cik daung pergi tengok-tengok surat kat tepi lif(almaklum rumah apartment). Tengah-tengah cari kot-kot ada surat yang sangkut si perempuan ini selamba sahaja cakap kat member dia yang seorang tu ," Tunggu aku kejap. Nak pergi kencing ah!". Mak ai bahasa. Nak pitam cik daung dengar.

Senario 4:
Sekumpulan budak-budak sekolah dalam tingkatan 2-3 masuk ke dalam lif sama-sama cik daung dan beberapa orang remaja tua. Dia orang seronok bercerita macam lif itu mak bapak dia orang yang punya. Gelak ramai-ramai. Sambil cakap kasar-kasar. Agaknya tak belajar tatabahasa kot. Istilah yang dia orang guna susah nak sebut pasal indah-indah sangat. Hakikatnya cik daung sedih sungguh kerana anak bangsa cik daung dah tak tau hormat orang tua dan sedikit bersopan santun.

Sekurang-kurangnya hormatlah orang yang lebih tua. Dulu cik daung pun pernah remaja macam dia orang. Tapi cik daung rasa tak berani nak bertindak di luar batasan dan masih hormat dengan orang tua. Di mana salahnya semua yang senario di atas ini. Didikan ibu bapa, guru-guru, rakan sebaya atau masyarakat kita sendiri?

Remaja-remaja ini merupakan pemangkin kepada pemimpin-pemimpin yang akan datang. Merekalah yang akan mengepalai negara ini satu hari nanti. Bagaimana rupa anak-anak bangsa apabila mereka telah menjadi dewasa kelak. Adakah kerana pembangunan yang dikejar oleh kita selama ini memakan segala nilai budi bahasa dan jati diri Melayu yang ada pada diri kita. Atau anak-anak kita ini salah dididik oleh kita kerana kita sibuk mengejar wang dan kebendaan. Inikah harga satu kemajuan?


No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails