Sunday, August 17, 2008

Award??

Tak sangka pulak dalam blog ini pun ada macam-macam award. Dan tak sangka pula diri yang hina ini pun dapat award. Alhamdulillah, sesungguhnya puji-pujian itu hanya bagi Allah. Terima kasih kepada Kak Ja yang sudi bagi award ini. Menulis bukanlah untuk dapat award. Tapi kalau ada bagilah lagi. Di alu-alukan sokmo kata orang Terengganu.

Mari kita tengok dulu apa award yang diberi ini sebenarnya.

Brilliant Weblog is a prize given to sites and blogs that are smart and brilliant both in their content and their design. The purpose of the prize is to promote as many blogs as possible in the blogsphere.

Here are the rules to follow:

1) Put the logo on your blog.
2) Add a link to the person who awarded you.
3) Nominate at least 7 other blogs.
4) Add links to those blogs on yours.
5) Leave a message for your nominees on their blogs.


1) Letak logo ?
Cam tak ikhlas jer.

2) Letak link kepada orang yang memberi award?
Ooo.. Dah lama dah letak link tu. Cuma ada tambahan La Tahzan dekat belakang dia tu. Jangan sedih-sedih sokmo Kak Ja. Terlalu banyak nikmat yang Tuhan beri untuk kita gembira dan bersyukur. (Nasihat untuk diri sendiri juga)

3) Kena pilih 7 blog lain sekali?
Kena pilih blog yang macam mana ya? Yang cerita pasal agama ke? Pasal politik ke? Kisah seram ke? Kisah hantu ke?

Tapi tak apalah, sebagai memenuhi permintaan tersebut 7 blog yang menerima anugerah yang sama adalah :-

i) Tuan yang bagi award - Kak Ja La Tahzan
Bila baca blog Kak Ja, banyak benda yang boleh dipelajari. (Bukan bodek ini). Ditulis secara santai dan bersahaja, orang mampu membaca dan memahami hati tuan empunya blog ini. Walaupun kadang-kadang macam gembira, tapi hati seorang ibu hanya Allah yang tahu.

ii) Tok Syeikh Teluk Intan
Kawang suka baca blog Tok Syeikh pasal idea dan gaya penulisan dia yang unik. Memang tak dapat nak tiru. Kalau kawang cuba nak tiru mau kena brainstorming 7 hari 7 malam.

iii) Azizi - Calon menantu kesukaan Kak Ja. Bakal seorang doktor. Bukan doktor gigi tetapi seorang doktor ... susah nak cerita. Banyak sangat teori dia. Cuba lah jenguk blog dia. Macam dia selalu cakap, if you can't convince them- confuse them. Betul bro?

iv) Saiful Islam - Sebenarnya blog ini patut dapat nombor satu. Tapi Kak Ja punya pasal tolak jadi nombor empat. Jangan marah Ustaz Hasrizal. Menjadi sumber rujukan utama kerana banyak falsafah dan pengorbanan yang diterapkan. Erti Hidup Pada Memberi memang bukan calang-calang blog. Tahniah Ustaz! Saya sentiasa sokong Ustaz walaupun Ustaz tak kenal pun saya.

v) Berpetualang Ke Acheh - Dah jumpa sendiri dengan tuan punya blog. Beliau sanggup mengembara demi mencari jati diri. Biar kehilangan keluarga dan harta, namun perjuangan tetap diteruskan. Mengabungkan antara keberanian, keazaman yang teguh dan tasawuf. Silalah masuk ke sana, anda tidak akan kecewa.

vi) Ustaz Nik Abduh - Jangan tak percaya. Beliau merupakan anak kepada Tok Guru Nik Aziz. Hasil tulisan dia memang 5 bintang. Penuh dengan idea. Kalau nak kenal bapak, silalah kenal anaknya. Sila... sila...

vii) Ibnu Hasyim - Dr. Hasyim seorang ahli pemikir. Juga seorang sejarahwan. Kalau terasa hendak membaca perkara-perkara yang tak pernah dibaca, silalah masuk blog beliau. Boleh baca sendiri sejarah-sejarah yang telah dikaji dan beliau terokai.

Sebenarnya banyak blog yang ingin diberi award ini, tetapi tak cukup. Rujukan-rujukan yang bermanfaat terlalu banyak di ruang maya ini. Terserah kepada kita untuk menilainya dan mengambil isi manfaatnya. Kebanyakan link-link di tepi blog ini mempunyai keistimewaan yang tersendiri.

Sebenarnya blog ini diwujudkan atas rasa kesedaran untuk berkongsi kesedaran tentang masalah-masalah yang menimpa masyarakat pada hari ini. Terlalu banyak kategori yang dijaguhi oleh anak-anak bangsa kita yang sepatutnya sebagai muslim tidak layak langsung untuk dijaguhi kita. Dadah, masalah sosial, politik dan pelbagai masalah yang tak mampu kita hendak kira dan hitung. Dengan sedikit kesedaran harapan kawang menulis sekurang-kurangnya menyedarkan kita betapa hidup kita ini hanyalah satu pengembaraan yang sekejap cuma. Jika kita alpa dan leka, maka rugilah kita.

Demi masa! Sesungguhnya manusia itu berada benar-benar dalam kerugian. Kecuali mereka yang beriman dan mengerjakan amal soleh. Dan nasihat-menasihati kepada kebenaran, dan berpesan-pesan kepada kesabaran. Al-Asr(masa)1-3.

2 comments:

kak ja said...

Salam Ciklee,

Timaseh bebnyk Ciklee..Tp aci ke bg2 balik dkt org yg bg kat kita?

Hmm.. nampaknya Pak Sheikh kita pun dah dpt dua gak..

And yes, Ciklee.. dlm membaca kita perlu meneliti yg tersurat dan jugak yg tersirat, baru sampai mesej, kan?

Cik Lee said...

Haha.. Kak Ja, dekat award tu takde plak syarat tak boleh bagi balik. So, kira aci je la. Anyway, nanti ada satu entry dedicated to Kak Ja(Bukan bodek nih, tp kalau bodek mungkin gak kot.. hahah...)

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails