Thursday, March 12, 2009

Negeri Lain Ada Berani?

Terlebih dahulu saya meminta seribu kemaafan. Posting ini terpost tanpa tersengaja. Sebenarnya yang tertulis hanyalah tajuknya sahaja, tiba-tiba disebabkan masalah teknikal yang tak dapat diceritakan, boleh terposting pulak. Jangan marah bila masuk sahaja yang keluar hanyalah tajuknya sahaja, beritanya tiada. Jangan marah kerana menyangka itu sekadar publisiti murahan semata-mata. Oh tidak sama sekali!

Sebenarnya cerita yang ingin dikongsi adalah kerana esok(ops hari ini) kita dapat melihat kekayaan MB Selangor kini iaitu Tan Sri Khalid Ibrahim dan barisan exco-exconya. Masa Pak Lah jadi PM dulu ada juga dia sebut nak istihar harta menteri-menteri dia, tapi sampai sekarang tak tahu proposal Pak Lah tu sangkut kat mana. Puas teropong tak nampak kat mana senarai yang dia kata nak istihar tersebut.

Pepatah melayu kata " berani kerana benar, takut kerana salah". Mungkin Hishamuddin tak pernah jumpa pepatah ini pasal dia sibuk belajar dekat luar negara suatu masa dahulu, tapi dia boleh tanya dekat cikgu-cikgu yang ikut serta perhimpunan PPMSI hari Sabtu lalu. Sebab itulah guru-guru ini ikut serta perhimpunan pasal takut murid-murid generasi baru tak dengar lagi pepatah itu atau pepatah " siakap sinohong gelama ikan duri, bercakap bohong lama-lama jadi menteri".

Jadi saya menyeru setiap negeri yang berada di bawah jajahan Malaysia ini supaya mengikut jejak langkah MB Selangor ini yang amat baik pada pandangan saya. Dengan ini rakyat boleh menilai sejauh mana adakah aset pemimpin-pemimpin mereka ini sentiasa bertambah dari masa ke semasa atau sama sahaja setiap masa atau semakin surut kerana digunakan untuk membantu golongan rakyat marhaen.

Mungkin juga mana-mana menteri yang mempunyai aset berpuluh-puluh juta itu boleh menderma barang sejuta dua untuk rakyat miskin yang berada di sekitar kawasan mereka. Oleh itu, secara automatik mereka boleh meniatkan derma mereka ini sebagai sumbangan zakat. Jadi ia dapat membersihkan harta-harta mereka supaya semakin bertambah dan mendapat berkat.

Suka juga saya mencadangkan jika pada persidangan agung Umno yang akan tiba tidak lama lagi ini - setiap calon yang bertanding dapat mengistiharkan harta-harta masing-masing. Alangkah eloknya jika kita dapat mengetahui sendiri berapa aset yang ada pada seorang ketua cawangan, bahagian atau negeri. Oleh itu, SPRM mempunyai tugasan sedikit mudah bagi menyelidik jika-jika terdapat anasir tidak sihat dalam aset mereka. Dengan pengistiharan itu, tidaklah Tun Mahathir merungut kerana daripada 900 kes politik wang(rasuah) yang dilaporkan kepada badan disiplin Umno tiada satu pun yang sangkut. Alahai.

2 comments:

azizi said...

ramai politician kita business minded.
bukannya nak tolong rakyat sgt.
nak kayakan diri sendiri.
sungguh menyedihkan

Cik Lee said...

memang sedih, lagilah sedih tengok yang terpinggir itu bangsa kita sendiri.

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails