Monday, March 2, 2009

Politik Perak Semakin Memualkan!

Nampaknya drama di Perak semakin hari semakin menarik. Menarik kerana ia boleh menyebabkan siapa sahaja yang mengikutinya akan automatik terkena sakit perut, cirit-birit dan mual-mual. Teringat kembali novel 'Shit' tulisan Sasterawan Negara Shahnon Ahmad yang mengegar dunia politik negara suatu masa dahulu. Siapa sahaja yang membaca kisah t**k dan kepala t**k bisa sahaja jika tidak tahan ketahanan badan menyebabkan badan mual-mual dan tak sedap satu badan. Begitulah juga ia menguji kekuatan rohani dan mental untuk menghabiskan sebiji buku 'shit' itu. Ceritanya memang mual, tetapi dek kerana publisiti yang meluas oleh media-media perdana pada masa itu, ia menjadi sebuah buku yang boom! Berapa ramai yang berjaya menghabiskannya, Wallahualam!

Dan nampaknya drama tersebut menghampiri drama yang terjadi di Perak hari ini. Walaupun cerita dan skrip tak sama, kesannya kepada pembaca dan pengikut drama dan buku itu sama. Mual-mual, sakit perut, sakit kepala dan macam-macam lagi kesan sampingan. Semua peralatan digunakan bagi mempratikkan 'The Prince' Machiavelli di mana matlamat menghalalkan cara. Daripada bermula dengan istana, mufti, SUK dan yang terbaru Bangunan Perak Darul Ridzuan ditutup. Ternyata apabila sudah terdesak, apa sahaja akan dilakukan untuk menegakkan benang yang basah.

Dalam sidang media yang disiarkan di media Perdana, MB Perak yang haram iaitu Zambri meminta Speaker dan MB Perak yang halal iaitu saudara Nizar mengikut undang-undang. Please lah! Rasa mual nak dengar! Siapa yang ikut undang-undang, siapa yang idaknya Zambri ooi? Patutlah Pak Syeikh Teluk Intan cakap harapkan ada Phd pada nama saja! Rupa-rupanya penyakit hasad dengki yang memang dah lama menjangkit dan membarah orang-orang Melayu sejak dari dulu sampai sekarang.

Pertama upacara pelompatan menggunakan belanja yang bukan alang-alang itu ikut undang-undang ke? Selepas itu upacara angkat sumpah itu ikut undang-undang ke tak? Lepas tu memerintah ikut undang-undang ke tidak? Guna fru, polis, pegawai kerajaan, media massa dan istana ikut undang-undang atau tidak?

Politik tidak kotor! Ia sekadar alat bagi mendapat kuasa dan pemerintahan. Orang dahulu berpolitik untuk membantu rakyat, tetapi orang kini berpolitik untuk mengisi tembolok dan memenuhkan buku akaun bank dengan berpuluh-puluh kosong. Orang Melayu sebut sahaja agamanya Islam. Tetapi apa yang diajarkan oleh Islam kebanyakannya ditinggalkan!

Sebut akhirat, tak takut! Sebut tuhan, dalam sembahyang je rasa takut sikit! Sebut pahala dan dosa - tak boleh! Ini politik suku, agama itu suku. Bahananya jika generasi kini begini perangainya, maka generasi akan datang tahap kematangan politik mereka lagi dasyhat daripada kini. Cukuplah! Sesungguhnya janji Allah pasti datang! Jadi cukuplah! Ingatlah tuhan, ingatlah dosa, ingatlah pahala. Ingatlah syurga, ingatlah neraka. Al-Quran itu sebagai panduan bukan perhiasan. Cukuplah! Sebelum tuhan menimpakan balanya kepada kita!


No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails