Saturday, March 28, 2009

Umno Telah Berjaya Direformkan!

Menariknya pada penutup persidangan Agung Umno ini, Tun Mahathir turut serta 'mencemar duli' pada perhimpunan Agung Umno kali ini. Secara tidak langsung ia memberi satu semangat baru kepada anggota-anggota perwakilan yang hadir. Sekaligus ia turut menunjukkan sokongan Tun kepada parti yang telah lama diterajuinya. Biarpun beliau mendakwa pemilihan pucuk pimpinan Umno dicemari dengan rasuah, namun beliau telah turut menyertai majlis 'rasuah'? Mungkin sebagai tanda sokongan beliau kepada Najib dan Muhyiddin yang telah secara rasminya akan menerajui Umno @ Pekembar.

Menarik juga di dalam ucapan Najib beliau telah menyebut Mahathir kembali dilantik kembali sebagai ahli Umno. Bermakna memang Najib selama ini membuat langkah yang begitu berhati-hati. Supaya tidak mengikut jejak langkah 3-4 Timbalan Presiden yang dicampak dan ditendang sebelum memegang tampuk kuasa beliau mengikut sahaja jejak-lengok Presiden sehingga telah pasti kuasa sudah di genggaman barulah beliau menunjukkan belang sebenarnya. Ia juga memberi amaran kepada Datuk Seri Anwar Ibrahim dan Pakatan Rakyat bahawa beliau tidak akan kekal lembut seperti sebelum ini.

Ulasan 'Menarik' Pemerhati Umno

Saya turut tertarik dengan ulasan pengacara dan pengulas-pengulas Umno di tv3 selepas itu. Dengan diketuai Johan Jaafar yang dulu menjadi pengerusi majlis di dalam rancangan 'debat' di tv1, jaguh reformasi rasuah Ezam Md Noor dan seorang lagi Professor dari Universiti Utara Malaysia(maaf professor saya tak tau nama professor). Kita dimomokkan dengan hal keadaan Umno yang sudah bersedia untuk berubah dan reform yang telah berjaya.

Tidak pasti apa yang Ezam perkatakan dengan reform (nak juga guna perkataan reformasi), bagaimana dengan agenda pembaharuan daripada rasuah yang dikatakan oleh beliau. Sememangnya adakah suara beliau terkeluar menentang sebarang politik wang yang berleluasa di dalam proses pemilihan. Ataupun beliau sememangnya seorang politikus yang mengikut arah bahasa parti yang didokong?

Begitu juga dengan ulasan Professor UUM yang mengatakan bahawa inilah barisan pemimpin yang akan membawa citra baru dalam Umno. Sedap didengar tapi kelat untuk ditelan. Sememangnya sejarah menukilkan bahawa PM Malaysia yang naik sebelum ini semuanya kelihatan bebas dari kontroversi sebelum menjadi PM, namun Najib awal-awal lagi telah dihantui oleh pelbagai kontroversi yang akan terus menghantuinya sampai bila-bila.

Sememangnya jika inilah era reform dalam Umno, maka tidak mustahil ia akan terus berkubur di dalam PRU-13 nanti. Pemimpin yang bermain muka, diselubungi rasuah dan tradisi menipu yang berterusan akan menjadikan rakyat semakin meluat melihat parti Melayu tertua ini. Akhirnya kita akan melihat sejauh mana reform yang dilakukan oleh perwakilan Umno (dengan suntikan modal yang bukan sedikit) mampu mengubah wajah Umno di mata rakyat. Kita sama-sama tunggu dan lihat.

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails