Wednesday, March 25, 2009

Sekitar Sambutan Kemenangan Wanita & Pemuda Umno

Wah! Meriah sungguh nampaknya sambutan yang diberikan kepada pemenang-pemenang ketua wanita, pemuda dan putri Umno. Saya tak dapat mengulas lanjut pasal puteri Umno kerana tak ada maklumat dan memang tak kenal langsung dengan Datuk Rosnah. Tapi kalau Syahrizat atau Khairy Jamaluddin saya ada banyak cerita pasal depa.

Tapi saya tak nak merencatkan sambutan depa. Jadi just enjoy the picture. Cuma nak komen sikit-sikit sahaja.
Memang semua orang gembira Opah Fidah berjaya dikalahkan secara terhormat. Saya pun tumpang gembira. Masanya sudah tiba untuk memberi peluang kepada muka baru yang boleh membawa perubahan. Tapi saya rasa macam ada yang tak kena sahaja dengan perubahan yang bakal dibawa oleh Syahrizat. Pasal awal-awal lagi saya tengok dikiri dan belakang beliau itu ada sedikit rupa geng-geng kat zoo sana. Takkan lah gembira sangat sampai lupa dunia kot. Tengok makcik kiri dan belakang beliau, tiga orang itu begitu luas mengangakan mulut mereka. Adakah kebetulan gambar ini dimasukkan oleh Malaysiakini?


Begitu juga dengan video di bawah ini.



Sama macam gambar di atas, adakah mereka telah melakukan proses evolusi? Bukan sahaja semacam berbulu telinga, semestinya penyokong-penyokong Khir Toyo turut berbulu mendengar atau jika melihat video ini. Ini barulah budaya kita. Kan kan kan?

TV3 pun dah tukar logo

Terkejut tengok MHI pagi tadi. Rupa-rupanya tv3 dah jadi tv Umno. Nampak lambang Umno besar sangat dekat belakang Ally tadi. Ingat penjenamaan semula tv3. Saya pun sokong kalau tv3 terus gunakan lambang umno tadi pasal barulah terang lagi bersuluh. Tak payah nak sembunyi-sembunyi. Barulah orang yakin sememangnya Tv3 itu media rasmi Umno.

Kemudian saya lihat Ally agak malu-malu juga nak bertanya kepada Raja Ahmad Zainuddin dan seorang lagi saya tak ingat nama dia. Tapi ada Syeikh dan Ketua Umno Cheras tak silap saya. Saya lihat Raja Zainuddin agak cool semasa bercakap, tetapi pak Syeikh seorang itu begitu semangat bercakap. Nampak memang typical Umno pasalnoya apa yang ketua depa cakap depa akan sokong 100% dan setuju sahaja walaupun ketua mereka suruh terjun Umno.

Yang best Raja Zainuddin ada sebut pasal kebebasan media. Excuse me? Saya salah dengar ke? Sedangkan Harakah dan Suara Keadilan baru sahaja digantung penerbitannya. Raja Ahmad tengah pening ke apa? Ke ada salah makan tadi datuk? Media bebas pun tak boleh nak buat liputan persidangan Agung Umno, Datuk nak cerita pasal kebebasan media? Kirim salam je lah Datuk dekat Menteri Dalam Negeri ya!

Yang best ucapan Syeikh tu. Bersemangat sampai aku tak faham apa yang dia cakap. Maaflah ya, agaknya tune tak boleh masuk Pak Syeikh. Kalau nak cerita pasal perjuangan agama, perjuangan bangsa dan perjuangan negara saya ada rasa sedikit mual-mual. Nak terkucil pun ada. Politik wang itu dalam agama halal ke Pak Syeikh. Ke pasal nama dia politik wang dan bukan rasuah maka tiba-tiba ada label halal Jakim? Dan macam biasa dia ulang-ulang perkara yang khurafat dan syirik macam yang biasa orang lain buat. Ayat dia? Umno sahajalah yang mampu membela nasib agama,bangsa dan negara? Tuhan awak nak letak kat mana ya?

Apapun tahniah kepada semua yang menang. Kepada yang tak menang sila cuba lagi di lain kali. Yalah, terutamanya dekat Datuk Seri Khir Toyo - perjuangan belum selesai kan? Walaupun masih ada budak tingkat empat dalam pentadbiran Najib, Datuk masih ada peluang nak pegang jawatan kan? Untuk Opah Fidah jangan cepat putus asa. Saya pasti macam yang Syahrizat cakap malam tadi, " tiada siapa-siapa akan disisihkan". Ada setuju. Saya setuju sangat pasal ini memang budaya Umno!

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails