Wednesday, April 15, 2009

Eli Oh Eli!

Sumber Gambar : Malaysiakini

Semalam MB Selangor telah mengumumkan keputusan untuk mengekalkan Elizabeth Wong di dalam barisan Exco Selangor Darul Ehsan. Pelbagai pendapat dilontarkan. Ada yang setuju, ada yang tidak. Ada yang kata yes, ada yang kata no. Macam biasa perbezaan adalah satu rahmat, tetapi jika disalah guna perbezaan tersebut maka bukan rahmatlah yang diperolehi.

Mari kita selidiki kembali isu yang menghantui Elizabeth Wong. Ia adalah ekoran daripada gambar tidur separuh bogel yang diambil secara curi sewaktu beliau di rumah beliau. Maka gegak gempitalah seluruh Malaysia mengatakan bahawa beliau seorang yang rendah moralnya dan buruk akhlaknya. Tidak mengapa, kita letak ke tepi dahulu perkara tersebut.

Gambar yang dinyatakan itu tidak tahu berapa ramai rakyat Malaysia yang melihatnya. Namun begitu ditakuti oleh Eli. Dan kesempatan itu digunakan sepenuhnya oleh pendokong-pendokong dan opportunist untuk mengertak Elizabeth. Malah turut mengesa beliau meletakkan jawatan sebagai Exco dan Adun Bukit Lanjan. Maka ia terletak kepada MB Selangor untuk memutuskannya. Dan selepas merujuk kepada Sultan Selangor, Sultan memberi kuasa mutlak kepada MB untuk membuat keputusan sendiri.

Perkara yang cuba kita perhalusi di sini ialah :
i) Siapakah yang mengambil gambar Elizabeth Wong. Sampai sekarang dikatakan bekas teman
lelaki beliau belum muncul-muncul lagi. Hairan juga kerana kecekapan polis Malaysia memang
tersohor. Seperti mana isu rusuhan di Batu Buruk suatu masa dahulu, semua 'dalang' yang
melakukannya ditangkap dengan cepat dan pantas.
ii) Adakah salah Elizabeth apabila ada orang mengambil gambar tidurnya secara curi. Dalam masa
yang sama terus menuduh dia seorang yang tidak bermoral.
iii) Jika benar Elizabeth seorang yang tidak bermoral, perlu dibuktikan terlebih dahulu. Janganlah
seseorang yang kononnya jaguh mempertahankan kebenaran, tetapi ditimbuni dengan pelbagai
tuduhan rasuah.

Namun, saya merasakan seharusnya MB Selangor melantik orang lain sebagai Exco Selangor sehingga perkara ini selesai. Ini kerana umum mengetahui media akan memanipulasikan cerita-cerita ini dan menyerang dari kiri dan kanan. Elizabeth boleh mengekalkan jawatan sebagai Yb Adun Bukit Lanjan dan ia dapat mengelakkan dari pilihanraya kecil sekali lagi. Dalam masa yang sama juga umum akan bertanggapan Khalid begitu sayang akan Elizabeth sehingga walaupun Elizabeth telah sedia meletakkan jawatannya - Khalid masih mempertahankan.

Keputusan yang dibuat oleh MB Selangor seolah-olah Selangor kekurangan barisan Adun yang mampu menjawat jawatan Exco. Dalam masa yang sama, ia akan terus memberi ruang pembangkang negeri Selangor untuk mengeksploitasi isu ini bagi kepentingan mereka. Dan kita sendiri mengetahui bahawa kawasan kampung di Selangor masih tegar untuk menyokong mereka. Ia memberi satu bebanan kepada kita dalam memberi penerangan dan juga bola tanggung untuk Khir Toyo. Fikir-fikirkanlah.

1 comment:

cia said...

dah dakwah dia ke masuk islam....tak kawin kan je dia tu dgn aku...biar aku tarbiah...insyaallah bolehh...tlg ya Allah..

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails