Monday, April 27, 2009

Hati-Hatilah Wahai Pejuang!

Banyak cerita dua tiga menjak ini. Lebih-lebih menjelang muktamar Pas yang akan diadakan di Selangor. Kepanasannya telah hampir mencapai 100 darjah celcius. Ini kerana muktamar kali ini disertai dengan pencalonan dan pemilihan pucuk pimpinan baru. Ianya semakin panas dan panas, bukan setakat di dalam sahaja. Malah di luar sana juga penyokong-penyokong yang terbabit turut panas. Apatah lagi di era zaman sains dan teknologi ini, semua cerita dalam dan luar kain terlepas ke luar.

Di tambah pula dengan kehadiran bloggers-bloggers dan penulis-penulis tertentu, maka pelbagai istilah dicipta. Team 1, team 2, team 3 dan team 4. Mungkin untuk mencari publisiti, memeriahkan suasana, analisis telus atau dengan tujuan dan seribu satu agenda lagi. Hakikatnya, perlukah diwujudkan team-team ini di dalam sebuah parti yang bermatlamatkan Islam untuk di daulatkan?

Perselisihan faham dan pendapat itu satu rahmat jika difahami secara betul. Tetapi jangan sampai ia difahami secara sonsang. Adakah layak digelar parti Islam jika proses tendang menendang dilakukan bagi mendapatkan percalonan? Adakah layak digelar parti Islam jika di dalamnya penuh dengan lobi-melobi dan memburukkan lawan? Adakah layak digelar parti Islam jika sibuk meminta untuk dilantik di jadi pemimpin dan bermain seribu satu silap mata? Adakah layak digelar parti Islam jika sibuk mengadu domba.

Ingatlah pejuang-pejuang yang mengaku pejuang Islam. Di luar sana itu musuh hanya tersenyum dan gelak ketawa melihat apa yang terjadi di dalam. Seharusnya isu di dalam kain tidak usahlah sibuk diwar-warkan ke seluruh negeri. Begitu juga penggunaan media massa yang hanya menunggu masa untuk menangguk di air yang keruh.

Adat berpolitik perlu dijaga. Amanah perlu terus dipelihara. Hentikanlah perbuatan yang sia-sia yang mengundang kepada dosa. Jika benar kita mengaku kita parti Islam, ikutlah cara Islam. Janganlah nama partinya sahaja Islam, tetapi perangainya tidak berbeza jauh dengan puak yang satu lagi. Ikhlaskanlah hati semasa berjuang. Kalau dunia matlamatnya, dunia yang diperolehi. Kalau akhirat yang ditujui, Insya Allah dunia dan akhirat yang diperolehi.



2 comments:

kak ja said...

Dlm dok bloghopping bebaru ni, kja ada terjumpa satu blog ni yg begitu punya dok berkempen utk sorang calon ni.. and of kos sambil cuba 'jatuhkan' calon lainnya..

Rasa amat2 tak selesa membacanya, Ciklee.. dah nak mcm UBN plak lagaknya..

Cik Lee said...

Kak Ja : Itu lah sebabnya. Manusia rambut sama hitam, perang, merah, hijau. Tapi hati tak sama.

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails