Sunday, February 15, 2009

Mata Tidak Buta Tetapi Masih Tidak Nampak

Nampaknya suratkhabar-suratkhabar dan pencacai Umno meletakkan berita mengenai kemungkaran Sultan Selangor terhadap tindakan orang Perak yang dikatakan biadap. Keprihatinan Sultan Selangor ini tidak salah dan memang kena pada masanya. Namun, peringatan ini juga perlulah digunakan pada masa yang sesuai dan bukan pada masa-masa tertentu sahaja. Ia juga tidak perlu dituju kepada pihak-pihak tertentu sahaja bagi memastikan insitusi kesultanan Melayu terus dihormati oleh rakyat jelata.

Umno akan menggunakan apa sahaja yang berguna sebagai senjata mereka. Benarlah kata-kata mantan Perdana Menteri bahawa 'melayu itu mudah lupa'. Mungkin itu khas untuk Melayu Umno sahaja, kerana Melayu yang bukan Umno ini sentiasa mengingati siapa yang membogelkan dan melondeh kuasa raja-raja Melayu. Tetapi tidak lama kemudian berkokok bagaikan jaguh kerana membela 'penderhakaan' yang kononnya berlaku.

Mungkin juga mereka masih ingat apa yang berlaku di Terengganu, Kelantan dan Malaysia khususnya. Tapi mata mereka yang tidak buta tidak dapat melihat. Atau sengaja dibutakan daripada melihat kebenaran. Berita-berita yang tidak berasas apabila dimanipulasikan sedemikian rupa hanya menambahkan sakit hati dan kebencian rakyat kepada media. Kita bukan lagi hidup pada zaman 70-an yang mana sumber maklumat begitu sukar diperolehi. Begitu juga dengan bukti bagi orang yang mahu melihat dan mendengar. Kini ia begitu mudah diperolehi hanya dari hujung jari sahaja.

Pertamanya, peristiwa penderhakaan ini sudah tentu dimonopoli oleh bekas Perdana Menteri. Siapa yang mengambil semua kuasa raja-raja dan meletakan kuasa tersebut di bahunya sahaja. Sultan dan Agung hanyalah sebagai simbolik perlembagaan sahaja. Semua kuasa yang ada pada raja tiada lagi. Kuasa untuk mengistiharkan darurat, kekebalan raja-raja ditarik balik dan makhamah boleh mendakwa raja-raja - siapakah di sebalik semua ini. Adakah ada di kalangan ahli-ahli Umno yang berkumpul untuk berdemontrasi atau menunjuk perasaan apabila Fasal 38 (4) Perlembagaan Persekutuan pada tahun 1993 diluluskan.

Apabila berlakunya kekecohan di Terengganu, seingat saya tiada teguran yang dibuat oleh mana-mana sultan untuk sekurang-kurangnya menegur dan memurkai juak-juak Umno yang begitu berani membawa banner yang berbunyi ' Kami nak Deris, natang?'. Tidak kedengaran juga suara dari mana-mana ketua Umno itu sendiri yang membantah perkara tersebut. Mereka sebulat suara berdiam diri dan tidak bersertuju dengan tindakan tersebut?

Bukankan Pengerusi Umno Kelantan, Dato' Anuar Musa menabalkan Tengku Ibrahim sebagai Sultan Kelantan pada 1993. Kebiadapan ini begitu jelas sekali dan membelakangkan Sultan Kelantan pada masa itu. Adakah ia didokong oleh pemimpin pembangkang? Atau sekali lagi 'jaguh-jaguh pembela' masa kini iaitu Umno dan Barisan Sultan.

Banyak lagi penderhakaan jelas-jelas dan terang-terang dibuat oleh 'jaguh-jaguh pembela' ini. Tapi mungkin pada masa itu mereka terlupa atau tidak dapat melihat apa sebenarnya yang diperbuat oleh geng-geng dan ketua-ketua mereka. Nak lagi? Korang pergi la surfing-surfing kat blog yang berlambak dalam internet ini. Seribu satu macam penderhakaan dibuat oleh geng-geng depa. Tapi pasal media massa milik mereka, maka diperbesarkanlah penderhakaan MB Nizar. Walhal dalam bahasa istananya, sembah derhaka itu maksudnya tidak bersetuju. Itulah, dah sibuk sangat mike belajor bahasa Inggeris terlupa bahasa Melayu. Apa nama? Demi bangsa, agama dan negara? Kuang kuang kuang!!

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails