Thursday, February 26, 2009

Hishamuddin Yang Lemau

Agaknya Hishamuddin ini pekak badak. Ataupun badak pun tak sepekak dia. Bertambah musykil hati aku kenapalah dia orang nombor wahid yang begitu tegar mempertahankan PPMSI ini. Yang bertambah bestnya dia cakap semua guru-guru seronok dan sokong PPMSI ini. Tapi bila aku tanya adik aku dengan kakak aku dia orang semua cakap apa yang seronoknya? Semua duduk pakat kutuk PPMSI. Yang jelasnya menyusahkan semua orang. Tak kira cikgu, anak murid termasuklah ibu bapa dia orang sekali.

Bila pemuda Pas ajak debat dia kata apa lagi yang nak didebatkan. Baru aku ingat, Hishamuddin ni memang alergik dengan debat. Masa zaman reformasi dulu seingat aku dia dijemput untuk berdebat dengan Mahfuz Omar dekat UKM. Dia tak datang cuma hantar Zein Isma ganti tempat dia. Jenuh jugaklah Zein Isma kena boo dengan budak UKM. Lalu terus UKM dicop sebagai lubuk pembangkang walaupun tak kira siapa-siapa masa tu meluat dekat Umno dan Barisan Nasional.

Jadi, jangan haraplah kalau dia berani nak lawan debat. Aku rasa kegagahan dia ini cuma terserlah bila dia pegang keris je kot. Mungkin aura dia muncul tiba-tiba masa tu. Kalau macam itu aku cadangkan masa nak berdebat nanti Hishamuddin bawak je lah sekali keris tu. Buat azimat. Tangkal gugup pun boleh. Jadi tak lah nanti rasa gugup sangat nak lawan hujah.

Bila sasterawan-sasterawan negara dan tokoh-tokoh bahasa turun ke jalan raya dia kutuk. Dok sengih-sengih macam kerang busuk. Orang hantar memorandum kat Parlimen pun dia sengih-sengih jugak. Ini orang ingat semua cikgu dan orang Kementerian Pelajaran sokong dia? Apa punya syok sendiri. Akhirnya PIBG turut bersuara menyatakan pendirian mereka. Tu baru betul!

Kononnya buat persidangan meja bulat dan seribu macam cara lagi nak tengok orang sokong atau tidak PPMSI ini. Tapi sebenarnya dicari jugak orang-orang yang sokong PPMSI sahaja masuk persidangan ini. Tak dapat orang dalam, orang luar negara pun jadilah. Jadi dalam kepala aku yang tak berapa pandai ini, ini hanyalah satu sandiwara Hishamudin semata-mata. Dia peduli apa kepada nasib anak bangsa. Yang penting kroni dapat projek, berjaya mempertahankan projek bekas boss dia dulu dan daulatkan bahasa asing. Yalah, kenyataannya dia pun dapat pendidikan dari luar negara. Dalam negara biasalah - tak glamor!

Jadi - kita pakat fikir-fikirlah. Orang yang macam ini nak berjuang demi bangsa dan tanahair? Lakonan semata-mata. Kalau masih nak percaya jugak silalah. Dah bahasa jawi dibunuh, bahasa Melayu nak dikuburkan. Pejuang bangsa? Loya nak menyebutnya!


No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails