Wednesday, February 18, 2009

Drama Di Perak Semakin Menarik..

Belum pun PRK Bukit Gantang terasa hangat, nampaknya bermacam-macam kehangatan yang lain muncul terlebih dahulu. Nampaknya politik Malaysia betul-betul hangat. Bisa menghilangkan segala kesan kegawatan ekonomi Malaysia yang semakin membarah. Daripada kes gambar bogel Elizabeth Wong, kes lompat katak di Perak, PRK di Perak dan Kedah, GMP dan macam-macam lagi.

Nak lagi ? Rasanya dah ramai yang tahu bahawa MB Perak baru( baca haram) telah digantung dari menghadiri persidangan Dun selama 18 bulan (bersamaan 1 tahun 6 bulan) dan exco-exco beliau yang lain seramai 6 orang juga dihukum dari menghadiri sesi Dun selama 12 bulan(setahun). Dan macam biasa, dekat tv3 tadi hanya ulas 2 ulas ayat sahaja tanpa menghuraikan lebih lanjut. Agaknya editor dia tak sempat dapat idea, apa yang nak pusing-pusing supaya nampak speaker yang buat keputusan bukan atas dasar undang-undang.

Lalu khabar angin yang berlegar-legar dalam ruangan maya ini lagi pasal :-

i) Adun Jelapang dalam proses meletak jawatan kerana tidak tahan lagi menangung derita akibat kejayaan lompat kataknya. Dikatakan ibunya menerima tomahan daripada semua orang yang berada di kelilingnya akibat perbuatan anaknya itu. Kasihan juga. Tapi kalau YB tak balik Jelapang siapa nak tengok-tengok masalah kat Jelapang tu ye dak? Tapi kalau balik kampung kena baling telur busuk pulak.

ii) Adun Bota teringin sama nak meletak jawatan. Tang ni mike malas nak komen apa-apa.

Alkisahnya juga dikhabarkan BN pula yang akan menghadap sultan untuk meminta supaya DUN dibubarkan. Pulak dah! Boleh percaya ke ni? Tetapi kalau dilihat situasi terkini, mungkin itu rekod baru tercatat di Malaysia. MB Perak baru(haram) orang yang paling sekejap menjawat jawatan MB (haram). Ini kerana Adun BN tolak MB + 6 exco = 7 + 4 yang melompat = kritikal kerana PR> BN. Jadi penyelesaian terbaik adalah membubarkan terus DUN Perak sebelum MB sah membuat undi tidak percaya kepada MB haram dalam sidang DUN.

Tetapi jangan lupa, kalau dibubarkan DUN Perak masalah tetap akan muncul. Nak pilihanraya negeri - satu negeri pulak tu bukan senang. Korang sanggup ke berhujan, berpanas , beribut dan macam-macam ber lagi. Kalau tak sanggup elok lah duduk rumah tidur sahaja kan kan kan? Kalau sanggup moh kita semua bersatu hati suarakan terus apa yang terbuku di hati. Boleh memberi alamat apa yang rakyat inginkan daripada Sultan negeri.

Tapi, Pakatan Rakyat pula jangan cepat tinggi diri dan mudah lupa diri. Jangan sampai ku sangka panas ke petang, hujan di panas hari pulak. Kena pesan selalu - sila jangan lupa, alpa dan leka. Pasal lawan sanggup gunakan apa sahaja demi survival politik depa. Tapi itulah, ekonomi tengah gawat. Macam mana nak hulur, mana nak cekau duit yer. Bak kata Shahidan Kassim 'leceh sikitlah noo'

Jadi kita tunggulah sama-sama perkembangan mutakhir politik Perak yang semakin mendebarkan ini. Kalah cerita prison break ni. Penuh konspirasi dan tragedi. Mula-mula suka tiba-tiba bertukar duka. Strategi disusun makan diri. Jadi betullah politik ibarat main catur. Dalam masa yang sama banyak isu rakyat semakin tidak diperduli. Jadi kita kena selesaikan isu ini secepat mungkin dan kembali fokus kepada rakyat. Jangan sibuk nak berpolitik pagi, petang, siang dan malam.

Bak kata Bung Mokhtar di Parlimen yang menyebabkan saya berguling-guling di depan tv sebentar tadi ... Something bitter than nothing... wakakaka.. bukan bitter YB, better laa... sampuk MP yang lain... Agaknya sebab nilah Hishamuddin mati-mati nak pertahankan PPMSI. Adun Kinabatangan yang dah putih rambutnya ni pun sebut bahasa Inggeris tak betul-betul. Buat lawak antarabangsa lagi. Ho ho ho!

2 comments:

Anonymous said...

Ye, betul tu. PR mesti hati-hati. BN banyak lagi muslihat...

Cik Lee said...

anonymous: betul! betul! betul!

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails