Saturday, February 21, 2009

Terima Kasih TV! Terima Kasih SuratKhabar! Terima Kasih Radio!

HASNAH Ali melihat jenazah anaknya, Muhd Hadzrin buat kali terakhir sambil disaksikan Mohamad Din (dua dari kiri) yang menenangkan anak perempuannya, Norzaidatul Asyikin di Surau Desa Tasik, Sungai Besi, semalam.
Sumber : Berita Harian

Dua tiga menjak ini kepala rasa berdenyut-denyut. Siang malam rasa tak berapa betul. Rasa sikit susah hati dan resah. Hati semakin sempit dan jiwa ini asyik meronta-ronta. Diri ini terlalu banyak dosa - ini sudah tidak dinafi. Tetapi yang bermain-main di kepala ini adalah permasalah an remaja-remaja, orang dewasa dan orang-orang tua yang cukup bermasalah dan tenat. Nak dikategorikan masalah ummah mungkin juga. Namun siapalah diri ini. Sibuk berfikir sahaja tapi tindakan tak ada.

Jika diperhatikan permasalahan remaja-remaja Melayu Islam pada hari ini nyata sudah cukup kritikal. Bukan setakat ahli politik dah naik tahap mafia, mereka pun ikut sama naik taraf mafia. Bukan lagi tahap nakal macam zaman kita sekolah dulu-dulu. Sekadar kena tempeleng dengan cikgu tapi nak berani nak angkat muka. Apa lagi nak melawan balik. Tapi budak-budak sekolah hari ini cuba tempeleng sekali. Tak cukup ugut cikgu, mak bapak datang sekolah nak saman cikgu. Lepas tu sibuk pergi bawak kes gi makhamah - panggil tv, panggil suratkhabar, panggil radio semua sekali. Kasi sensasi dan meletup lagi.

Akhirnya cikgu yang marahkan anak mereka ini kena saman. Lepas tu kena tukar sekolah. Pengetua pun tak berani nak bela cikgu ini pasal takut buruk nama sekolah. Cikgu yang dedikasi tadi terus makan hati. Akhirnya dari dedikasi terus jadi tak peduli. Apa anak murid nak buat mereka punya hal lah. Masing-masing dah besar. Anak murid tadi yang nak dibentuk jadi anak manusia akhirnya jadi anak kera. Siang malam terkinja-kinja. Nak buat apa saja tak ada hal. Pasal mak bapak orang besar.

Akhirnya tak cukup dia seorang rosak, ajak kawan-kawan sekali. Buat geng. Dekat sekolah dialah yang paling hebat. Yang budak-budak ini dah tak pergi sekolah pasal nak belajar - tapi pasal nak membuli, nak mengepau, nak tunjuk kuat, kacau awek dan tunjuk kuasa. Siapa peduli?

Yang perempuannya sibuk nak menyanyi. Nak jadi artis. Dah tv siang malam sibuk pasal artis. Tiap-tiap hari tak pasal program menyanyi, sibuk pasal drama tv. Yang juara kaki tv tak lain daripada makcik-makcik, pakcik-pakcik, nenek-nenek dan atuk-atuk yang tunggu masa nak mati pun tak lepas sekali. Ironinya semua melayu. Kan itu jasa suratkhabar, radio dan tv. Daripada dulu memang agenda mereka pendidikan. Tetapi pendidikan hari ini matlamatnya adalah untuk memunah-ranahkan orang Melayu terutamanya yang masih beragama Islam.

Yang nak dikejar keseronokan! Yang nak dikejar hanyalah glamour. Kepalsuan duniawi semata-mata. Lepas itu selitkan sikit-sikit program agama. Kadang-kadang pukul 6 pagi. Kadang-kadang pukul 1 pagi. Ya lah orang Malaysia ni alim-alim. Tunggu pagi-padi pasal nak tengok program agama.

Akhirnya segala masalah yang membarah dalam masyarakat hanyalah dibakul sampahkan. Dalam tv dan suratkhabar hanyalah sibuk cerita pasal artis dan politik. Radio pulak sibuk cerita pasal lagu dan artis juga. Hiburan semata-mata. Tanpa hiburan akan tanduslah hati-hati. Gersang bak gurun gobi. Akhirnya cerita pasal ini hanyalah cerita kecil yang tak ramai masyarakat perasan.

Begitu juga dengan ketenatan ekonomi. Cerita orang-orang biasa. Orang tak cukup makan dan seribu satu masalah remaja tak ada pemimpin peduli. Siang malam pagi petang sibuk cerita pasal politik. Konon nak menyatukan bangsa, padahal merekalah kepala-kepala yang meretakkan bangsa. Timbulkan isu-isu perkauman lepas tu kononnya merekalah jaguh menyatukan bangsa.

Hari ini kalau kita lalu di rumah-rumah kos rendah yang rata-ratanya dihuni oleh orang Melayu Islam aku sedih sekali. Rumah-rumah kecil sekali, isi rumah ramai sekali. Parking kereta berlapis-lapis tetapi yang paling penting sekali mesti ada Astro. Andai kata ada orang terjun dari tingkat 18 sana mesti tersangkut dengan ariel astro yang berderet dari tingkat satu hingga 18. Inilah yang menjadi ustaz-ustaz kepada mereka siang dan malam.

Buktinya aku selalu jumpa makcik yang dah tahap mak aku selamba je pakai baju singlet sambil sengih-sengih kat aku yang lalu tanpa sedikit pun rasa malu. Aku pulak yang malu dan tersipu-sipu. Aku tak sanggup tengok apa yang makcik nak tunjuk.

Makcik tak pergi masjid ke join dengar sedikit sebanyak majlis ilmu? Alahai bangsaku. Terima kasih kat TV! Terima kasih kat Suratkhabar! Terima kasih Radio! Nampaknya tak lama lagi bangsaku akan menjadi gagah perkasa! Dan berjaya hasilkan lebih ramai artis-artis pasal mereka semua berdarah seni. Perjuangkan dunia seni sampai mati! Alahai bangsaku!

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails