Tuesday, March 17, 2009

7 Perkara Ajaib Di Dunia - Umno!

Mesti ramai tak terkejut jika salah satu perkara ajaib di dunia terdapat di Malaysia. Ya - Umno atau Pekembar memang salah satu keajaiban ajaib di dunia. Carilah di mana-mana bahagian dunia ini, tiada satu benda atau parti lain yang dapat menandingi keajaibannya. Macam-macam benda ajaib yang terjadi yang bisa membuat kita kagum dan terpegun. Melopong ada juga!

Sebelum ini kita terlopong apabila bekas ketua Pekembar tidak berpuas hati kerana daripada 900 kes salah laku dan politik wang(baca sebagai rasuah) yang dilaporkan tiada satu pun yang sangkut. Sebenarnya bukannya lembaga disiplin Pekembar tidak ingin mengambil tindakan, tetapi jika diambil tindakan maka tiada lagi ahli Pekembar. Ini kerana hampir 100% daripada ahli Pekembar terlibat dengan politik wang secara langsung atau tempias. Jadi, adalah satu keajaiban jika tindakan diambil kepada mana-mana ahli.

Semalam berlaku lagi keajaiban. Memang ajaib apabila lembaga disiplin telah memutuskan ada ahlinya yang memang terlibat dengan politik wang. Ketua Menteri Melaka dilarang daripada bertanding jawatan timbalan presiden Pekembar. Ajaibnya tiada langsung kelihatan kemaluan pada mukannya. Malah, tiada langsung tindakan undang-undang ataupun desakan meletakkan jawatan sebagai Ketua Menteri. Andainya ia berlaku kepada Pakatan Rakyat sudah tentu akan berkokok dan dicananglah oleh media massa upahan mereka siang dan malam.

Yang bertambah ajaib dalam ajaib, calon ketua pemuda Umno yang turut di dapati bersalah atas kesalahan yang sama(sebijik kata orang muda) hanya diberikan amaran sahaja. Sementara itu bekas Menteri Besar Selangor yang berbakul tuduhan rasuah dilaporkan terhadapnya di dapati langsung tidak terlibat dalam politik wang. Ajaib sungguh! Kesalahan sama tetapi seorang dilarang bertanding, seorang lagi diberi amaran. Agaknya apakah indicator yang digunakan lembaga disiplin Pekembar dalam melaksanakan hukuman. Jumlah rasuahnyakah, kehandsomeman calonnyakah, kabel baik punyakah atau tangan-tangan ghaibkah. Memang ajaib sungguh Pekembar ini.

Lalu marilah kita merujuk lidah rasmi parti Pekembar iaitu Utusan Meloya. Baru agak faham sedikit bagaimana keajaiban itu. Menurut Pak Rithaudeen mereka telah melakukan kesalahan di bawah perkara 10.1 ialah satu perkara yang mana ia dianggap satu kesalahan apabila ejen calon didapati bersalah dan ada fakta bahawa calon ada pengetahuan mengenai perkara itu maka calon dianggap terlibat dan dijatuhkan hukuman di bawah perkara itu. Bezanya calon Timbalan Presiden itu terlibat secara langsung sementara calon Ketua Pemuda ejennya di dapati bersalah tetapi dia tidak tahu. Sama macam kes Altantuya. Dua anggota UTK itu suka-suka sahaja menggunakan C4 itu tanpa mendapat arahan siapa-siapa. Ajaib!

Maka perkara yang ajaib-ajaib ini perlu dijaga sebaiknya. Sampai ia pupus atau hanya tinggal jadi sejarah. Ialah dah jadi perkara ajaib seeloknya diletakkan ke dalam muzium sahaja untuk jadi bahan tatapan generasi akan datang. Terlalu banyak perkara-perkara ajaib yang berlaku dalam Pekembar yang tidak sempat dikongsi. Mungkin pengunjung-pengunjung ada lagi senarai untuk disenaraikan?


1 comment:

azizi said...

ajaib. ajaib. miracle sungguh.

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails