Tuesday, March 24, 2009

Aku Malu!

Buka-buka sahaja tv1 dan tv9 terus nampak muka itu orang. Alamak! Apa hal muka mamat ini semua tv tunjuk ke? Oh! Baru nak kick off persidangan Pekembar rupanya. Untuk puteri,wanita dengan pemuda rupa-rupanya. Ada sedikit semangat. Buka Malaysiakini tak ramai wakil media boleh masuk dalam persidangan Pekembar kali ini. Eksklusif untuk ahli-ahli dia saja kot.

Tapi aku malu! Satu dunia dah tahu! Kat luar tu hot sangat. Tapi kat Malaysia ni cool sahaja. Ye lah, media dia orang yang kawal. Aku tak pasti pulak orang Pekembar terasa malu atau tidak. Ataupun depa buat don't know saja. Kes Altantuya si wanita misteri dari Mongolia yang diletupkan oleh C4 dari Malaysia dah menjalar ke Indonesia dan Perancis.

Akhbar Times Online dan kecoh. Di Indonesia masuk majalah Forum Magazine Jakarta pula. Satu dunia dah tahu bagaimana Malaysia memberi layanan kepada Shaaribuu Setev. Sebagai seorang ayah beliau terus menuntut keadilan dunia terhadap apa yang berlaku terhadap anaknya. Sudah pasti kita yang punya hati dan perasaan dapat menyelami apa yang beliau rasai. Ditambah lagi dengan cara kematian beliau yang cukup sadis di samping meninggalkan dua orang anak yang langsung tidak bersalah.

Jika semasa persidangan agung Pekembar, semua ahli menepuk tangan sepenuh hati kerana kononnya bersetuju dengan apa yang diperkatakan oleh Najib. Kononnya semua perwakilan diminta memilih calon-calon yang berwibawa bagi membantu Najib dalam pentadbiran negara. Betul sangatlah tu.

Tapi di mana muka kita ingin diletakkan selepas ini. Seluruh dunia telah melabelkan Malaysia sebagai sebuah negara yang dipenuhi dengan agenda rasuah, korupsi dan pembunuhan. Memang media kita cekap menutup kebusukan ini daripada pandangan rakyat marhaen, tetapi media di luar sana siapa yang mampu untuk menutupnya? Alahai Malaysia, begini nasibmu ditangan pemimpin-pemimpin jadong rupanya.

2 comments:

azizi said...

di belanda pun dah sering diperkatakan yg ahli politik malaysia ini adalah businessmen, bukan ahli politik yg sebenarnya.
malu juga

Cik Lee said...

bro : ia adalah satu jasa tun Mahathir kerana berjaya mengkoporatkan politik..

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails