Tuesday, February 24, 2009

Sejarah Yang Digelongkan

SULTAN ABDUL HAMID II (Memerintah 1876-1909)
Sumber : SaifulIslam





Membaca kisah Sultan Abdul Hameed II yang merupakan khalifah Othmaniyah yang terakhir seperti yang dinukilkan oleh Ustaz Hasrizal di SaifulIslam.Com banyak mengetuk hati yang tak berapa lembut ini. Betapa tragis dan malangnya Umat Islam yang kehilangan seorang Khalifah yang begitu berwibawa, bijak dan berani. Namun segala kegigihan dan kecekalan baginda telah digelapkan oleh penjajah. Begitu juga umat Islam terus lena daripada memahami apa yang terjadi dan terus lena diulit oleh fakta-fakta sejarah yang digelong dan diputar belitkan oleh musuh-musuh Islam.

Ironisnya, bila dibuka buku-buku sejarah yang di ajar di sekolah terlalu banyak fakta yang diseleweng dan disembunyikan. Bukan sahaja isu sejarah Islam, tetapi juga sejarah-sejarah Melayu dan kegemilangan nusantara suatu masa dahulu. Ianya dibuat sedemikian rupa untuk menjauhkan generasi-generasi baru dan akan datang daripada mengetahui fakta yang sebenar.

Apabila dihimbau kembali zaman persekolahan, betapa butanya hati ini menerima tanpa menapis dahulu fakta yang diterima. Betapa Mustapa Kamal Attarturk digelar Bapa Kemodenan Turki yang kononnya membebaskan Turki daripada cengkaman Khalifah Othmaniyyah yang kejam. Khalifah digambarkan sebagai seorang yang lemah, kaki wanita, kaki botol dan hanya sibuk mengumpul harta. Ternyata sehingga kini fakta palsu ini masih diterima secara bulat-bulat.

Mungkin ramai yang tidak mengetahui bahawa kata-kata Khalifah yang terkenal iaitu," Aku tidak akan melepaskan walaupun segenggam tanah ini kerana ianya bukan milikku, ianya hak ummat Islam. Umat Islam telah berjihad demi kepentingan tanah ini dan mereka telah menyiraminya dengan darah mereka. Yahudi boleh simpan wang dan harta mereka. Jika Daulah Khalifah Islamiah dimusnahkan pada suatu hari, maka mereka boleh mengambil Palestin tanpa membayar harganya. Tetapi sementara aku masih hidup, aku lebih rela pedang ditusuk ke tubuhku daripada melihat tanah Palestin dikhianati dan dipisahkan daripada Daulah Islamiah. Ianya adalah sesuatu yang tidak akan berlaku, aku tidak akan memulakan pemisahan tubuh kami selagi kami masih hidup." Ia jelas mengambarkan keteguhan hati Khalifah dalam mempertahankan umat Islam.

Khalifah Uthmaniyyah merupakan khalifah Islam yang terakhir. Dengan propaganda dan penyelewengan fakta yang ditiup oleh musuh-musuh Islam, umat Islam tidak bersungguh-sungguh mempertahankan sistem khalifah ini. Sultan Abdul Hamid II akhirnya meninggalkan umat ini pada 10 Febuari 1918. Ia ditangisi oleh umat Islam yang telah membayar harga yang terlalu mahal akibat membiarkan kejatuhan Khalifah. Pada hari ini betapa umat Islam begitu merindui kebangkitan kembali Khalifah Islamiyyah yang akan membela umat Islam di mana sahaja mereka berada.

Betapa kini, umat Islam diganyang, dilunyai dan dihina sebegini rupa. Kita diulit dengan mimpi-mimpi yang indah, hiburan-hiburan yang melalaikan, sukan-sukan yang melekakan sehingga kita lupa apakah tujuan sebenar kita hidup di dunia ini. Begitu juga dengan fakta bahawa betapa suatu masa dahulu Islam menjadi tunjang kepada kehidupan bangsa Melayu di nusantara ini. Betapa sejarah kita telah diselewengkan dan digelongkan sedemikian rupa. Seharusnya ada usaha untuk menulis dan membetulkan kembali fakta-fakta sejarah yang diselewengkan ini di dalam buku-buku teks sekolah ini.

2 comments:

丽 娜 said...

I learned about what the last Khalifah said 4 days ago.
x phm why would we cover up for the party who bring us into the pit

Cik Lee said...

lynawan : tak faham ayat last tu.. mintak maap no.. saya bahasa inggeris ni agak kureng ... :)

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails