Monday, July 21, 2008

Apa kono eh Jang?

Waduh, makin gawat ini. Sana bising, sini kecoh. Sana cerita, sini siar. Yang pening makin bertambah pening, yang keliru semakin keliru. Semuanya gara-gara pasal isu muzakarah ini. Al maklumlah, kami orang-0rang bawahan ini tak sepandai orang-orang yang di atas untuk merangka strategi. Pemikiran kami direct jer boleh baca arah yang lurus, kalau yang belit-belit dan berliku-liku gara-gara strategi pening juga kami untuk memahaminya.

Macam-macam maklumat ada. Macam-macam buah fikiran diluahkan. Ada yang setuju, ada yang tak setuju. Ada yang kata difitnah, ada yang kata menfitnah. Dulu Tok Guru Haji Hadi cakap tak ada rundingan, tiba-tiba Pak Lah cakap dah 3 kali jumpa. Yang mana satu nak di pakai, yang mana satu betul ini.

Mungkin orang yang hardcore macam saya ini, tak ingin mempersoalkan tindakan-tindakan pemimpin-pemimpin PAS. Tapi malangnya, dekat negara Malaysia ini bukannya semua orang macam saya. Bukan semua orang berfikiran terbuka macam saya. Macam-macam jenis orang dan 'peel' kita boleh jumpa. Daripada yang terlebih pandai sampai lah yang terkurang pandai.

Jadi walaupun muzakarah ini baik, dalam masa yang sama jangan juga dilupakan memberikan maklumat yang betul. Jangan sampai ahli Pas bergaduh sesama ahli Pas. Pakatan Rakyat bergaduh sesama Pakatan Rakyat. Ahli Pas gaduh dengan PKR dan DAP. Tindakan yang perlu dibuat mestilah sama seperti menarik rambut dari tepung. Rambut tak putus, tepung tak berselirat.

Dalam hal ini, maklumat yang betul amat perlu. Jangan lupa, dalam perkara muzakarah ini banyak pihak akan ambil kesempatan. Ini isu yang ibarat bola tanggung. Kalau dipergunakan sebetulnya boleh memecahkan banyak orang dan masyarakat. Dalam masa ini, tok guru Haji Hadi perlu memainkan peranannya semaksimum mungkin. Orang Pas akan dengar cakap tok guru Nik Aziz dan Haji Hadi sahaja. Pemimpin-pemimpin lain mereka hormat dalam masa yang sama mereka boleh betah. Pasalnya hanya dua orang itu sahaja pemimpin tertinggi parti Pas.

Dalam masa yang sama, macam-macam cerita pasal pemimpin Pas yang pergi berjumpa dengan pemimpin Umno. Macam-macam label diberikan. Saya tak tahu cerita sebenar dan tak berani nak labelkan siapa-siapa. Saya bukan ada informer macam setengah-setengah orang. Tahu cerita luar dan dalam parti. Tapi sebagai rakyat marhaen saya merasakan perlu adanya satu platform yang mantap untuk menjelaskan kekeliruan ini. Kalau tak ramai orang yang dapat dosa kering. Tak tahu cerita sebenar, tapi secara tak sedar bersekongkol untuk labelkan orang itu dan ini. Padahal diri kita pun bukan lah baik sangat.

Umno parti yang sedang mereput. Dan bila-bila masa sahaja akan tersungkur. Mereka sedang bercakaran antara satu sama lain. Dalam masa yang sama pemimpin mereka semuanya mempunyai kepentingan diri. Di depan sahaja senyum, dalam hati Allah sahaja yang tahu. Jadi, kepada pemimpin-pemimpin Pas yang dah rindu sangat nak memegang jawatan yang hebat-hebat itu dan nak mereput sama dalam Umno silalah. Dipersilakan! Jangan malu-malu kalau nak masuk Umno. Tapi jangan menyeret parti Pas sekali dalam rundingan tersebut.

Perlu juga dijelaskan, muzakarah ini cuma perbincangan. Untuk mendengar apa yang Umno tawarkan untuk kebaikan bersama. Sudah ditegaskan oleh Tuan Guru Nik Aziz kita bukannya nak berunding untuk bergabung! Cukuplah sekali. Kalau masuk lubang 2 kali, kita boleh digolong dalam orang yang tak belajar dan tak pandai. Jadi, peganglah betul-betul apa yang tok guru pesan. Jangan buat pandai-pandai sendiri.

Kepada rakyat di luar sana. Janganlah panik. Dunia belum kiamat. Pas tak pernah lagi mengkhianati rakyat. Dan tak akan melakukannya. Tak memang tak berniat langsung pun nak mengkhianat kat siapa-siapa. Jadi, ambillah isu ini dengan berlapang dada. Pasal kita punya pemikiran direct sahaja, kita tunggu dan lihat. Kita tengok siapa yang kena!!

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails