Monday, July 14, 2008

Kami Bekerja Untuk Rakyat?

Satu Kuala Lumpur bengang, marah, geram dan macam-macam lagi. Sumpah seranah usah lagi kita cerita, jika boleh dikumpulkan sudah tentu berbakul-bakul banyaknya sampai tak larat pekerja alam flora membersihkannya. Bersepah-sepah di tepi jalan, kaki lima, atas jalan raya kalau ia boleh dizahirkan.

Apabila sekatan jalan raya di adakan di merata-rata tempat yang tidak relevan, kerana sebab yang tidak relevan maka ia akan menghasilkan emosi yang tidak relevan juga. Tidak terkira ramainya berapa ramai yang lambat sampai ke pejabat, tak terkira berapa banyak harga minyak yang terbazir begitu sahaja, tak terkira banyak mana hati yang terbakar kepanasan. Mungkin kerugian ini boleh mencapai billion-billion RM(boleh rujuk di sini) .

Semua kerana satu sahaja, lantaran menerima arahan orang-orang tertentu yang mengikut hati dan nafsu semata-mata. Ia turut berpunca dari berita risikan yang tepat dan canggih di mana memaklumkan terdapat segerombolan besar penyokong-penyokong pakatan rakyat yang akan berhimpun dan ingin mengadakan demo di Parlimen. Malangnya, penyokong-penyokong itu sendiri kebanyakannya sedang berada di dalam kereta mereka sendiri sewaktu sekatan jalan raya itu dan terpinga-pinga serta kehairanan kerana mereka sendiri tidak tahu menahu perihal tersebut dan dalam perjalanan ke pejabat masing-masing.

Lalu di manakah relevannya sekatan tersebut. Adakah ia satu rekaan semata-mata berasaskan perkembangan politik mutakhir pada masa kini. Lalu berapa ramai anggota polis yang dikerah untuk melakukan sekatan-sekatan ini di seluruh Kuala Lumpur? Duit siapakah yang membayar gaji-gaji mereka selama ini. Adakah perbuatan ini bukan satu perbuatan membazir. Mengerahkan beratus-ratus mungkin beribu-ribu anggota polis untuk menangkap hantu. Lalu, bukankah ia merupakan terang-terang satu pembaziran.

Bila sampai giliran rakyat, maka menteri-menteri sibuk menyuruh rakyat ubah cara hidup dan berjimat-cermat. Sesungguhnya, banyak duit negara yang perlu dijimatkan kerana ekonomi kita sekarang dalam keadaan meruncing. Namun, dalam masa yang sama pembaziran yang rata-rata di depan mata jelas dilakukan begitu sahaja. Itu tidak termasuk lagi pembaziran minyak pada hari itu, wang, tenaga dan emosi pada hari itu. Semuanya kerana menurut nafsu serakah oleh orang-orang tertentu. Tapi, tidak mustahil juga jika sekatan ini untuk memerangkap Anwar Ibrahim dan seterusnya menangkap beliau dan menyimpannya di dalam penjara. Kita sama-sama tengok dan lihat.

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails